איך בודקים גודל שוק
במיוחד לפני פתיחת עסק חדש, וכן לפני שמחליטים להרחיב את הפעילות לאופקים חדשים, ישנה חשיבות גדולה לביצוע מחקר שוק מקיף, המתייחס בין היתר לשחקנים והמתחרים העיקריים, למאפייני השוק עצמו, לאסטרטגיות השיווק והפרסום, לקהלי היעד, ועוד.
אחד הפרמטרים החשובים ביותר להבנה ולחישוב הוא גודל השוק: האם מדובר בשוק מספיק גדול על מנת להפיק רווחים המצדיקים את הקמת המיזם או ביצוע התרחבות, האם הוא רווי או שקיים ביקוש סביר וטוב, מהי ההכנסה הפוטנציאלית שקיימת בו, והאם זה שווה את הכסף, המשאבים והזמן. בנוסף, ההכנסות הפוטנציאליות חיוניות על מנת לעניין משקיעים בעסק, וכן כדי להכיר את אפשרויות הצמיחה שלו.
לאתר את השוק המתאים
בין אם מדובר בעסק חדש ובין אם בחברה קיימת המעוניינת להתרחב לשוק חדש, מקומי או בינלאומי, סביר להניח שלא יהיה להם מונופול על השוק בכללותו. אמנם, ישנה חשיבות גדולה גם לחישוב השוק הכולל, כלומר לסך הכל הביקוש הקיים לשירותים או מוצרים במגזר המסוים, שכן כך מקבלים את כמות ההכנסות המקסימאלית. ואולם, כמות זו תתממש רק אם מדובר בשחקן יחיד, במונופול, וזהו מצב נדיר מאוד. לכן, יש להתחיל עם כל השוק שניתן להתייחס אליו, ובהמשך לאתר את שוק היעד הרלוונטי עבורכם מתוכו, וזאת בהתאם לשורה של היבטים לוגיסטיים וגיאוגרפים. שוק היעד הרלוונטי הוא למעשה המטרה בחישוב גודל השוק, ומשקף את רמת ההכנסות האופטימאלית שניתן לקבל ממכירת שירותים ומוצרים ללקוחות פוטנציאליים, ונתונים אלו יאפשרו להעריך את פוטנציאל הצמיחה של החברה.
בדיקה של גודל השוק
אז איך בודקים גודל שוק? בואו ניקח לדוגמא יזם המעוניין לפתוח חנויות לצעצועי ילדים בארץ. ראשית, עליו למצוא את גודל השוק הכולל שבו "על הנייר" ניתן למכור מוצרים, ולשם כך צריך למצוא כמה חנויות צעצועים ילדים פועלות נכון להיום בארץ. נניח שהתוצאות מראות שנכון להיום פועלות בישראל 2,000 חנויות צעצועים. יחד עם זאת, כעת יש להתמקד באזורים הרלוונטיים מבחינה גיאוגרפית. אמנם, ניתן כמובן לפתוח חנויות אונליין עם משלוחים, אך למען הפשטות נביא דוגמא לחנויות פיזית שהמתחרים שלהן אכן שוכנים בסמיכות גיאוגרפית. מכיוון שהיזם מעוניין לפתוח את החנויות בתל אביב, הוא בודק ומגלה שיש בעיר וסביבתה 200 חנויות צעצועים.
כעת, עליו להעריך מהם סיכויי החדירה וההצלחה שלו בשוק, באמצעות מחקר הבוחן את המתחרים, קהלי היעד וכן הלאה. התוצאה מראה שסיכויי ההצלחה והחדירה עומדים על 30%. כעת לוקחים 30% מתוך 200 החנויות הפועלות באזור תל אביב, והתוצאה היא 6. זאת אומרת שלצורך ההערכה על היזם להתייחס ל- 6 חנויות, ובהמשך עליו להבין מהו שיעור ההכנסות שיתקבל מכל אחת. נניח שהחישוב מראים שההכנסה הפוטנציאלית היא 200,000 ₪ לחנות, הרי שיש להכפיל זאת ב- 6, ומכאן מתקבלת התוצאה: 1,200,00 ₪.
המשמעות היא, שאם היזם יחדור ב- 30% לשוק חנויות הצעצועים באזור תל אביב הרי שההכנסה הפוטנציאלית היא 1.2 מיליון ₪. יחד עם זאת, החישוב עדיין לא התייחס אל המתחרים, מוצרים ושינויים, ולפיכך תמיד כדאי לבצע הערכות זהירות ולמעשה אף מעט פסימיות, כדי לקבל צפי כמה שיותר ריאלי.
לפרטים נוספים לגבי איך בודקים גודל שוק ניתן לפנות אל חברתנו בטלפון 072-3972012.