מנגישים לעסק שלך תובנות מדויקות מבוססות נתונים ומחקר דיגיטלי
בדיקת פוטנציאל שוק

בדיקת פוטנציאל שוק – סקר שוק למוצר חדש

לפני שמרחיבים את פעילות החברה לאופקים חדשים, ו/או יוצאים עם שירות או מוצר חדש, חיוני לברר את פוטנציאל השוק. כלומר, לבדוק באמצעות סקר שוק את הביקוש הקיים למוצר או מוצרים ספציפיים שמעוניינים לצאת איתם. במאמר הבא נסביר אודות בדיקת פוטנציאל שוק והדרך לביצוע חקר שוק מוצלח.

למידע נוסף לחצו כאן

חשיבותו של מחקר שוק מקצועי

מחקר שוק מקצועי הוא כלי אסטרטגי חיוני המסייע לארגונים ולחברות להבין לעומק את השוק שבו הם פועלים, לנתח מגמות ולחזות את עתיד הענף. המחקר מאפשר לקבל תמונה רחבה של המתחרים, המוצרים והלקוחות, ובכך לתכנן צעדים מבוססים ומדויקים.

באמצעות מחקר שוק ניתן לזהות סיכונים והזדמנויות, להתאים את הפעילות העסקית לשינויים עתידיים, ולשפר את התחרותיות. לדוגמה, הבנת התפתחויות טכנולוגיות עשויה להוביל לפיתוח מוצרים חדשים או לשדרוג הקיימים, בעוד ניתוח מעמיק של המתחרים יכול לחשוף חולשות שיאפשרו לנצל יתרון תחרותי.

בנוסף, מחקר שוק מקצועי מספק תובנות המאפשרות להיערך למקרים של סיכונים פוטנציאליים כמו שינויים רגולטוריים, ובמקביל מסייע בזיהוי הזדמנויות ייחודיות שאינן גלויות לעין, המובילות להצלחה וצמיחה.

לבדוק את פוטנציאל השוק

ראשית, פוטנציאל השוק מבוסס כמובן על גודלו, ויש להבדיל בין סך השוק הפוטנציאלי לבין נתח השוק הרלוונטי עבורכם. אם ניקח למשל חברה המעוניינת לצאת עם ליין חדש של מוצרי קוסמטיקה טבעיים בארץ, הרי שהשוק הכולל יקיף את ההכנסות של כלל החברות הפועלות באותו התחום בישראל.

יחד עם זאת, סביר להניח שהחברה לא תוכל להגיע למצב בו היא השחקן היחיד בתחום בישראל, ולכן יש להתמקד בגודל השוק שבאמת רלוונטי מבחינה גיאוגרפית ולוגיסטית. לדוגמא, אם החברה מחזיקה בחנויות באזור הרצליה ותל אביב, עליה לבחון מהו מספר החנויות הפועלות באותו האזור, ובתוך כך לבצע מחקר מעמיק על מנת להבין מהם סיכויי החדירה שלה באזור זה, וזאת יש להכפיל בהערכת ההכנסות ממכירת המוצר הרלוונטי.

סקר שוק הבוחן את קצב הצמיחה

גורם נוסף שיש להביא בחשבון בבחינת פוטנציאל שוק הינו קצב הצמיחה שלו. כך למשל, בשנים האחרונות שוק תכשירי הקוסמטיקה הטבעיים נמצא בצמיחה, ומאידך – ברור שיש שווקים המצויים בירידה, וצריך להתחשב בכך.

המגמות המתמשכות בענף מאפשרות לחזות את ההצלחה, אך צריך כמובן לקחת בחשבון שקצב הצמיחה בשוק אינו בהכרח כוללני ומשתנה בהתאם לסוגי מוצרים ומותגים קיימים. באופן כללי, יש לקחת נתונים של לפחות חמש שנים אחרונות מאותו האתר, תוך שימוש בדוחות וניתוחים הקיימים באתרים שונים ברשת.

בחינת תחזיות רווחיות

עוד גורם חשוב ביותר הוא נושא הרווחיות, כלומר תחזית הרווחיות שמשפיעה מאוד על פוטנציאל השוק שלכם. למשל, אם מדובר במוצר חדש שמכירותיו אינן מובילו לרמה גבוהה של רווחיות, הרי שיהיה צורך למכור אותו בהיקפים גדולים, ולהיפך – אם פוטנציאל מחזור המכירות איננו גבוה יש לוודא שקיימת רווחיו גבוהה על המוצר.

לשם כך ניתן לבצע שיטות חישוב שונות, המתבססות למשל על ההחזר של ההשקעה, ההחזר על המכירות, התשואה על נכסים נטו והתשואה על ההון.

להכיר את השחקנים והמתחרים העיקריים בענף

מלבד האמור לעיל, יש להבין היטב מיהם השחקנים והמתחרים העיקריים שלכם בענף. אלו נתונים חשובים ביותר לבדיקת הפוטנציאל, שכן אם מדובר למשל בענף עם תחרות גבוהה ייתכן ויהיה צורך להיכנס ולהמשיך לאורך תקופה במחירים נמוכים, ומעבר לכך להשקיע לא מעט כסף ומשאבים בהתבססות.

בנוסף, ישנה חשיבות לשחקנים והמותגים המרכזיים, דבר שישפיע על יכולת הבידול ועל ההשקעה הצפויה בה. קיים הבדל בין תחרות במותגים חזקים ובינלאומיים מוכרים, בעלי בידול משמעותי, לבין תחרות בחברות בענף עם תחרות נמוכה, בו אין צורך להשקיע רבות בבידול.

סקר שוק של מוצר חדש

הפרמטר האחרון של בדיקת פוטנציאל שוק שיוזכר במאמר זה, נוגע למוצר הספציפי. לדוגמא, יש הבדל משמעותי בין מוצרים שקונים אחת לכמה שנים, כמו טלוויזיה או כורסא, ובין מוצרים שקונים באופן שוטף – כמו תכשירי קוסמטיקה טבעיים. אין ספק שקיים פוטנציאל משמעותי בתעשייה בה צרכן אחד רוכש מדי שנה עשרות מוצרים, לעומת תעשייה בה מוכרים מוצר אחד בכל חמש או עשר שנים.

ולבסוף, במידה ומדובר על סקר שוק למוצר חדש לחלוטין, יש לבחון היטב את קהלי היעד, את צרכיהם ומאפייניהם, ואת הפתרון שהמוצר יעניק להם. כמו כן, יש לאמוד את הסיכויים לכך שלקוחות אכן יאמצו את המוצר ומהם המכשולים לכך.

מציאת מקורות מידע עדכניים למחקר שוק

מחקר שוק הוא תהליך יסודי שמטרתו להבין את השוק לעומקו ולקבל החלטות מבוססות. מדובר במשימה מאתגרת, במיוחד בתחומים שבהם המידע מוגבל או מסובך לאיתור. עבור צורך זה אנו בחברת InfoTarget משתמשים במגוון מקורות מידע כדי לנתח מגמות, מתחרים ולקוחות.

כך למשל, אחד המקורות החשובים הוא דוחות כספיים של חברות ציבוריות, המפרסמות מידע כלכלי עדכני כחלק מחובתן החוקית. בנוסף, הודעות לעיתונות והשקות מוצר מאפשרות הצצה לכוונות המתחרים ולפעילויותיהם האחרונות. גם גוגל חדשות, עם התראות מותאמות אישית, מספק עדכונים שוטפים על התפתחויות בשוק.

כמו כן, מגזינים וכתבי עת מקצועיים חושפים אסטרטגיות פרסום וחידושים בתחום, בעוד דוחות מחקר שוק כוללים ניתוחים מעמיקים של מתחרים, מגמות ולקוחות. שילוב של מקורות אלו ונוספים מוביל לתובנות מדויקות והחלטות מושכלות.

לפרטים נוספים לגבי בדיקת פוטנציאל שוק ניתן לפנות אל חברתנו – InfoTarget בטלפון 054-4969359.

 

השאירו תגובה

InfoTarget

InfoTarget – היא חברה למידענות ולמודיעין עסקי-תחרותי, המעניקה ללקוחותיה פתרונות מידע חדשניים. לחברה ניסיון של למעלה מ-7 שנים באספקת שירותי מידענות לחברות מהמגזר הציבורי והפרטי בתחומים רבים ומגוונים: שיווק, תשתיות, אקדמיה, יזמות, מו”פ, ייעוץ עסקי ואסטרטגי, ביטחון, חינוך, בריאות, תיירות ועוד.

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

פוסטים אחרונים

איתור הזדמנויות עסקיות: המפתח להצלחה בעולם העסקי המודרני

בעולם העסקי המתפתח במהירות של ימינו, איתור הזדמנויות עסקיות הפך להיות אחד מהכישורים החשובים ביותר להצלחה. חברות וארגונים המצליחים לזהות ולנצל הזדמנויות עסקיות בזמן הנכון, נהנים מיתרון משמעותי על פני המתחרים שלהם בשוק.

קרא עוד »

כתבו לנו

דילוג לתוכן