[vc_row][vc_column][vc_column_text]
ארגונים וחברות חייבים להיות ערים למה שמתרחש מסביבם כדי להצליח בעצמם. כמעט אין ענף או עיסוק שאינו תחרותי, והתבוננות רק במה שקורה בתוך החברה עלולה להיות טעות שתגרום לה לא להתקדם כראוי ולא לעמוד בקצב המצופה ממנה. הרמת העיניים ובחינת חברות אחרות יכולות ליצור אסטרטגיות חדשות, לזהות חולשות אצל המתחרים ולהעריך בצורה נכונה את המתרחש בתוך החברה.
חשיבות ניתוח מתחרים
העסקים, החברות והארגונים אינם נמצאים לבדם בתוך חלל ריק מתחרות. הסתכלות פנים ארגונית היא חשובה, מאפשרת לראות את הקשיים, את החוליות החלשות וגם את החוזקות, ואין ספק כי פעולה זו חשובה מאד. עם זאת, ניתוח פנימי מאשר לראות רק את מה שקורה בתוך העסק, בלי להתייחס לטרנדים ולמגמות המתרחשות סביבו.
מה כולל ניתוח מתחרים ומה הוא יכול להביא לחברה?
ניתוח מתחרים דורש להרים את העיניים מחוץ לעסק ולהבין מה קורה סביבו. הניתוח כולל בדיקה של המתחרים: מה הפעולות שהם מבצעים, בחינת נתונים כספיים כמו מכירות, רווחים ונתח שוק (ככל שאלו פתוחים לקהל הרחב), ערוצי הפצה, אסטרטגיה שיווקית, גודל המתחרים, מיקומם בשוק (הפיזי, באיזה מרחב הם פועלים) ובחינה של התנהלותם מול קהל לקוחותיהם. בניתוח כדאי לבחון את המתחרים הקיימים והפוטנציאליים.
המטרות אותן אפשר להשיג בניתוח המתחרים
לימוד השוק – דרך התבוננות במתחרים אפשר ללמוד רבות על התחום. ניתן להבין את מי הם תופסים כקהל היעד, לבחון מהם המוצרים שהם מציעים ללקוחות ואף לגלות עוד על התחום מבחינת פוטנציאל כלכלי. כל מה שעוזר ללמוד על השוק יכול לתרום לחברה ברמה הפנימית.
פיתוח תחזיות – פעמים רבות אפשר לראות כי גדילה בשוק משפיעה על כל הגורמים המעורבים בו. אם המתחרים מתחזקים וגדלים, הדבר יכול להצביע על מגמה שכדאי להתכונן אליה ולתכנן כיצד להשיגה. פיתוח תחזית חשוב מאד עבור החברה ואותו אפשר לגבש גם על בסיס המתרחש אצל המתחרים.
גיבוש אסטרטגיה פנימית – את האסטרטגיה של החברה יש לבצע תוך התחשבות במטרות, ביעדים ובמוצרים שלה, וגם תוך בחינה של התנהלות המתחרים. ברגע שנראה שהמתחרים מבצעים פעולות שיכולות להשפיע על החברה יהיה צורך ליצור אסטרטגיית פעילות פנימית.
הבנת חוזקות המתחרים ואיומן על החברה – החוזקות של המתחרים יכולות להוות איום, ועל החברה לזהות זאת ולדעת כיצד להתמודד בהצלחה עם אותם נתונים. חברה שתעשה זאת תצליח לגדול בזכות כך.
זיהוי הזדמנויות – דרך הסתכלות על המתחרים ועל המתרחש בגזרתם אפשר לזהות הזדמנויות יוצאות דופן אשר אינן קשורות באופן ישיר לחברה עצמה. הזדמנויות מסוג זה יכולות להיות מעברים פיזיים, החלפת צוותים, זכייה במכרזים (זכיה שכזו יכולה לגרום לחברה המתחרה להתרכז בלקוחות מסוימים בלבד, מה שעלול לגרום לכך ששאר הלקוחות יחפשו אחר נותן שירות אחר) וכיוצא באלה.
מדוע חשוב להסתכל גם מחוץ לתחום החברה או הארגון?
מעבר לכך שמומלץ ללמוד על המתחרים הישירים בשוק, מומלץ גם לאמץ זווית ראייה רחבה גם על חברות שאינן מהתחום. הסתכלות על אותן החברות יכולה לתת פרספקטיבה לחברה עצמה ולעזור במישורים שונים:
קבלת תמונה כללית – תנודות בשוק משפיעות בו זמנית על עסקים רבים. בחינת חברות אשר אינן מתחרות מאפשרת לדעת מה קורה בשוק באופן כללי, לראות כיצד הלקוחות מגיבים במקרה של שינויים וכן הלאה.
למידה מניסיון של אחרים – ניסיונם של האחרים יכול ללמד רבות כל חברה, גם אם התחום אינו קשור באופן ישיר. כדאי להסתכל על הצלחות ועל כישלונות של אחרים וללמוד מהמהלכים השונים שבוצעו ושהובילו אליהם.
בחינת תחומים נוספים – כל חברה יכולה להחליט להתרחב ולהגדיל את סך המוצרים או השירותים שלה. דרך בחינת עסקים אחרים אפשר לשקול התרחבות דרך הבנה מה עובד בשוק ומה לא.
-
רוצים שנבדוק עבורכם נושא מסוים או שוק פוטנציאלי ? – בואו נדבר על זה.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]