מחקר שוק בינלאומי מהווה תהליך בו חברות אוספות מידע בנוגע לשווקים שונים וזאת בכדי לדלות לעצמם את מידע חדש ובכך להרחיבו על מנת להכיר מקרוב את הסביבה והאווירה העסקית אליה הן מכוונות ובכך להפוך לגורם שיווקי ותחרותי בעל משמעות ונפח.
ביצוע של מחקר שוק בינלאומי מאפשר לכל חברה לבצע מהלכים אסטרטגיים עם כניסתה לאותם שווקים. מחקר שוק בינלאומי מוביל כל חברה לתובנות חדשות וייחודיות ובכך היא זוכה למצוא ולשפר כלים להצלחת פעילותה השוטפת ובבנייה של מודלים עסקיים ארוכי טווח.
ביצוע של מחקר שוק בינלאומי טומן בתוכו היבטים ונושאים רבים שחשוב להכיר ולהתייחס אליהם.
ביצוע בדיקת היתכנות
ביצוע בדיקת היתכנות מהווה שלב משמעותי, חשוב ומקדים בטרם נצא אל שווקים בינלאומיים. חברות מידענות העוסקות בביצוע של בדיקות היתכנות מדמים פעילות זו כ"טבילה רגליים ראשונה במים" – בחינה ראשונה וזהירה אל עבר שווקים בחו"ל וזאת תוך התייחסות, כמובן, לשירות והמוצרים איתם אנו רוצים להגיע לשווקים חדשים.
ביצוע בדיקת היתכנות מהווה שלב בו נוכל לגבש בסופו של דבר החלטה מושכלת האם להיכנס לשווקי היעד אותם סימנו או שיש וההחלטה תהיה להימנע מכניסה לכלל השווקים, חלקם או בדחייה והמתנה לתזמון טוב ונוח יותר.
חברות העוסקות בביצוע של בדיקת היתכנות יוכלו להעניק לכם מידע הנוגע להיתכנות הצלחת השיווק של השירות או המוצר שלכם, מיהם קהלי היעד שלכם בכל שוק, מהו פוטנציאל השיווק בפרקי זמן שונים ומיהם המתחרים העיקריים שלכם וזאת תוך התבססות באנשים העוסקים במידענות עסקית וביכולתם להעמיק במחקרים וביכולת לאפיין ולהכיר מקרוב את המאפיינים הייחודים של שווקים שונים בחו"ל עם השוני והייחודיות של כל שוק.
בחירת שוק היעד
יש פעמים ומחקר שוק בינלאומי יצריך מאיתנו לברור מרשימה רחבה של מספר שווקים את אלו שיתאימו לנו הרבה יותר לעומת שווקים אחרים. לאחר בדיקת היתכנות רחבה נוכל להעמיד כמובן רשימה מסודרת של מספר שווקים בינלאומיים היכולים להיות רלוונטיים. בחלק מהמקרים רשימה זו תכלול אזורים רחבים וכוללניים דוגמת רשימת מדינות, אזורים בכל מדינה ובמקרים אחרים אותה רשימה תתמקד בשווקים קטנים ומפוזרים, דוגמת אזורים כפריים נקודתיים הפזורים באירופה.
בחירת שווקי היעד המתאימים לנו צריכה להיעשות באופן מושכל, מאורגן ומתודי. בתחום חקר השוק קיימים כמובן מספר מתודות בהן קיימים סולמות הערכה, כשסולמות אלו מאפשרים לנו לקבל תמונה ברורה יותר לגבי הכדאיות של כל שוק עד לכדי קבלת ערך נומינלי המאפשר לנו דירוג של השווקים הכדאיים יותר לעומת אלו שפחות רלוונטיים.
איסוף מידע טקטי על המתחרים
במחקר שוק בינלאומי נרצה כמובן להכיר מקרוב את המתחרים שלנו ואת פעולותיהם. יכולת לאסוף מידע טקטי על המתחרים שלנו יוכל לאפשר לנו להכיר גם את השוק ואת המקומות בהם נוכל אנו לבלוט ולפעול בשיווק יעיל ונכון וכזה שהמתחרים שלנו לא זיהו או יש וחשבו שלא כדאי להם לפעול שם.
איסוף המידע הטקטי מול המתחרים מאפשר לנו, כחברה, להיות עם האצבע על הדופק בכל הנוגע למתרחש בשווקים בהם בחרנו לפעול ומאפשר לנו להקדים ביצוע פעולות הכרחיות מול המתחרים שלנו.
דוגמה קלאסית הנוגעת לאיסוף מידע טקטי על המתחרים נוגעת ליכולתנו לאתר מידע אודות התאריכים בהם המתחרים שלנו אמורים לצאת עם פרויקט פרסום רחב אודות שירותים ומוצרים חדשים. אנו, כמתחרים יכולים לבחור בתזמון הפעילות שיווקית שלנו בהתאם לפעילות המתחרים, בין אם לבחור ולהקדים את המסע הפרסומי שלנו ובכך "לשבור" ולייתר את המסע הפרסומי של המתחרה, או שאולי להמתין מספר שבועות עם פרויקט הפרסום שלנו ובכך לאסוף אלינו לקוחות רבים שלא היו מרוצים מהשירות והמוצרים של המתחרים.