איך להשיק מוצר חדש בזמן משבר?
משבר הקורונה הביא מסגרות וחברות רבות לשאלה כיצד ניתן להשיק מוצר חדש שלהם בזמן משבר וזאת למול המגבלות הקיימות שיש ויכולות להביא רבים לוותר על רעיון השקת מוצר בזמן זה.
ברגע שהתקבלה החלטה להשיק מוצר תחת קיומו של משבר, חשוב להתעכב ולהעמיק במספר נקודות. אלו יאפשרו לכם להשיק המוצר באופן שיטיב אתכם על אף אותן מגבלות משבר הקורונה.
השאלה הראשונה שחשוב לשאול – האם כדאי להשיק כעת בזמן משבר?
על פניו מדובר על שאלה מובנית מאליו. בנסיבות רגילות קיים רצון להשיק מוצר חדש ברגע שהמערך שעמל על השקתו מוכן לכך. כך, ככל שנקדם את המוצר מוקדם יותר לשוק נוכל להתחיל ולהרוויח ממנו.
בתקופה של משבר, דוגמת משבר הקורונה כעת, יש והשקה של מוצר חדש יכולה להיתפס על ידי רבים כאקט לא רגיש ומנותק למול המציאות הקיימת. בתקופת הקורונה בה אנשים רבים איבדו את משרתם או אינם מסוגלים לפרנס עצמם באופן ראוי, חברות ומסגרות אשר ישיקו מוצרי פנאי יכולים להיתפס על ידי רבים כמנותקים וחמדנים ובכך להביא לפגיעה משמעותית במוניטין שבנו שנים.
מנגד, תקופות משבר יכולות להימתח לאורך זמן רב ולא תמיד ניתן לדעת מתי יסתיים אותו משבר. כך הם פני הדברים בכל הנוגע למשבר הקורונה. משבר מתמשך אשר סיומו תלוי תלות משמעותית במציאת תרופה או חיסון. דבר שאמור לקרות רק בסוף 2021.
במקרים ובהם תרצו להשיק מוצר שנותן פתרון להתמודדות עם משבר קיים הדבר כמובן מבורך וראוי. במשבר הקורונה, למשל, מכוני כושר רבים נסגרו ומנעו ממתעמלים להמשיך בשגרת האימונים שלהם. מבחינתן של חברות המייצרות מכשירי כושר ביתיים משבר הקורונה מהווה דווקא תזמון מושלם להשקת מוצרים חדשים.
עבור רוב המסגרות והחברות השקת מוצריהם בזמן משבר פחות ברורה. רוב המוצרים אינם מוגדרים תחת מוצרים הכרחיים ועל כן מחלקות השיווק במסגרות וחברות צריכות להיות זהירות בהחלטה האם להשיק מוצר בזמן זה.
בתקופות משבר יש לשקול היטב את השקת המוצר החדש שלכם כדאית. חשוב לבחון עד כמה ניתן לעכב את השקת המוצר? האם עיכובו יביא לכך שלאחר השקתו המוצר ייתפס כפחות אטרקטיבי? או לחלופין – עיכוב השקת המוצר יכול דווקא לפעול לטובתנו והשקתו לאחר משבר יביא אנשים רבים לרצות וליהנות ממוצר חדש שיצא לשוק.
למול משבר הקורונה המתמשך ברוב המקרים השקת מוצרים רבים איננה נחשבת להכרח. במקרים אלו חשוב לחשוב על הטווח הארוך והמוניטין שבניתם ולעצור את ההשקה עד לבואם של ימים טובים יותר.
בצעו הערכה אסטרטגית חדשה בעקבות משבר הקורונה
עבור רבים הפכה 2020 שהביאה איתה את משבר הקורונה לתקופה של חוסר ודאות, כשהסוף למשבר אינו נראה באופק. הסיטואציה החדשה הביאה צרכנים רבים לחשוב מחדש על מה הם רוצים ומוכנים לצרוך ולקנות, כשמצידם קיימת חוסר טולרנטיות למסגרות וחברות הפועלות באופן מתריס בכל הנוגע לשיווק מוצריהם כאילו משבר הקורונה אינו נוגע אליהם.
במקרים וכן בחרתם לצאת בהשקה של מוצר חדש חשוב להפוך את הזמן לפני ההשקה ובמהלכה להזדמנות ליצור קשר עם הלקוחות שלכם. ניתן כצעד ראשון לשלוח ללקוחות הוותיקים והנאמנים הודעה קצרה המתארת את מהלכיה ומודעות החברה למתרחש עקב משבר הקורונה. במסגרת הודעה זו חשוב להבהיר שהחברה פועלת על מנת לייצר בתחומה מוצרים המהווים כלי חשוב שיעזור ללקוחות להתמודד עם המשבר.
הניסיון לחבר בין מוצר מסוים לצורך שלו במשבר הקורונה מהווה אתגר לא פשוט לפיצוח. אתגר הדורש מחשבה מעמיקה כיצד לקחת מוצר מסוים ולחברו למצב הקיים. מוצרי פנאי למשל יאפשרו לחברות רבות לטעון בפני לקוחותיהם כי בתקופת הקורונה בה אנשים מוצאים עצמם תחת סגר ומגבלות תנועה, מוצר הפנאי יכול לאפשר להם ליהנות מהזמן הפנוי שנוצר ובכך תחושת שליליות אחרות יידחקו הצידה.
השקה של מוצר איננה מתאפשרת גם בדרך המסורתית בזמן משבר הקורונה. יצירת אירועי השקה למאות ואלפי מוזמנים אינם אפשריים וגם אם הוחלט על השקת מוצר בזמן המשבר כובד משקל ההשקה יעבור באופן טבעי למרחב הדיגיטלי. כאן תוכלו לעשות שימוש בפלטפורמות של הרשתות החברתיות, אירוע LIVE ב"יו טיוב", אירועי השקה ב"זום" ועוד.
חשוב לקחת בחשבון שגם אם בניתם על תוכנית השקה מסודרת תחת מגבלות הקורונה, ייתכן וגם תחת תוכנית זו תצטרכו להתמודד עם שיבושים רבים לאורך הדרך. במדינות רבות התקנות ומגבלות הקורונה משתנות על בסיס יומיומי, מה שיכול ליצור מצב שגם השקת המוצר תחת המגבלות תתקל בקשיים שלהם יש להיערך בהתאם.
ברגע שהחלטתם על השקת מוצר תחת משבר הקורונה, חשוב ליצור תוכניות מגירה חלופיות במקרה וההגבלות המשבר יחריפו לקראת התאריכים בהם רציתם להשיק המוצר. דאגו להיות עם האצבע על הדופק ולבחון לעומק כל הודעה או שינוי במגבלות מטעם הרשויות השונות. מדובר במשימה משמעותית וחשובה בהשקת מוצר תחת מגבלות משבר זה.