כיצד נוכל להתמודד עם אי ודאות עסקית בתקופת הקורונה?
שנת 2020 הביאה איתה תחילה של עשור בו מדינות כל העולם מתמודדות עם משבר הקורונה שנכנס לתוך 2021. משבר שהוביל לחוסר ודאות עסקית עבור בתי עסק, מסגרות וחברות גדולות.
משבר הקורונה החל לתת אותותיו בחודשים הראשונים של 2020. בתי עסק וחברות רבות החלו להרגיש את האדמה רועדת מתחת לרגליהם והחלו לנקוט בפעולות שיאפשרו להשאיר את המסגרת שלהם עם הראש מעל המים.
בשוק העסקי קיימות אסטרטגיות ודרכי פעולה שונות שיש בהן להתמודד עם אותה אי ודאות. יישום אסטרטגיות נכונות בכל מסגרת יכול להכריע את המשכיותו והתאוששותו בתוך המשבר וגם אחריו.
זיהוי התנהגות הצרכנים והערכות בהתאם
משבר הקורונה הביא לשינויים גם בהתנהגות הצרכנים עצמם. צרכנים רבים האוהבים להגיע פיזית לחנויות ורשתות אינם יכולים לעשות זאת בצורה נוחה וחופשית כבעבר. בין אם במקרים בהם קיים סגר ואותם חנויות ומרכזי מסחר סגורים ובין אם אלו פתוחים אך ההגעה אליהם מסורבלת ולא נעימה בשל מגבלות המקום והחשש להדבקות בעצם היציאה מהבית.
ההתנהגות הפסיבית מצד הצרכנים מובנת כמובן. למול העובדה שצרכנים רבים מצמצמים כעת את ההוצאות שלהם מהווה נקודה נוספת הפועלת לרעתם של בתי עסק וחברות רבות. כאן ניתן לזהות מגמה אחת בתקופת הקורונה. צרכנים רבים ינסו, יותר מבעבר, לזהות באילו מקומות הרכישה תהה הכי כדאית וזולה עבורם. יש והיא תביא אותם לרכוש מוצרים בקנייה חד פעמית רחבה. רכישה שיכולה להטיב עם עסקים רבים.
התנהגות נוספת של צרכנים לאור משבר הקורונה היא במעבר רחב אף יותר של פעילות עסקית על גבי הפלטפורמה הדיגיטלית. אם בעבר כבר הראו הצרכנים בישראל כמה פלטפורמה זו משמשת אותם, כיום בעידן משבר הקורונה מחפשים צרכנים ישראלים את אותן חנויות אינטרנטיות על מנת להמשיך ולרכוש מוצרים.
ביצוע עסקים דרך חנויות אינטרנטיות, בשל אותה התנהגות צרכנים ישראלים תחת משבר הקורונה, דורש ממסגרות ובתי עסק רבים להפעיל מערך מחשוב מדויק, מהימין ונטול תקלות אשר יאפשר לכמה שיותר לקוחות לבצע רכישות בצורה מסודרת. הצלחת הפעילות העסקית על גבי פלטפורמה זו תשמר לכל עסק את אותם לקוחות שישובו לרכוש שוב מאותה חנות אינטרנטית ולא יפנו למתחרים.
בנוסף לשדרוג ושימור המערך הטכנולוגי של החנות האינטרנטית, חשוב כמובן לייצר מערך משלוחים יעיל, מידי ורחב. יש לתת דגשים התנהגותיים וההתנהלותיים של צוות השליחים העובדים איתנו. להבהיר להם נהלים ברורים אודות אופן עבודתם ולהקפיד על היותם שירותיים, מנומסים ומסבירי פנים.
זיהוי אזורים וערוצי הפצה רלוונטיים יותר
לאורך משבר הקורונה ראינו לא פעם כיצד מדינות ואזורים בכל מדינה מוגדרים כ"אדומים". אזורים בהם כמות החולים עלתה משמעותית והביאה את השלטון המקומי באותם מקומות להתנהל בנוהל חירום. נוהל שהפך את אותו אזור או מדינה, מבחינת היותו ערוץ הפצה, ללא רלוונטי.
עבור בתי עסק וחברות רבות הפכו אזורים וערוצי הפצה משמעותיים למנוטרלים, כשלא פעם ההחלטות לנטרל אזור הפצה מסוים היו שרירותיות, נמהרות ומלאות בפאניקה מצד השלטונות. החלטות אלו הביאו בתי עסק רבים, שכבר פעלו זמן ניכר באופן מצומצם, לצמצם עוד יותר את פעילותם העסקית ובכך לספוג הפסדים כספיים רחבים.
צמצום האזורים וערוצי ההפצה בתקופת משבר הקורונה יכולים להפוך גם להזדמנות נהדרת לנסות ולזהות ערוצי הפצה חדשים ונוספים. ערוצים שיש ואולי סימנו אותם בטרם המשבר אך לא התפננו על מנת להתרחב לתוכן.
בתי עסק רבים בישראל, שאזורים וערוצי הפצה נסגרו בפניהם, החלו בפעילות רחבה ביכולת לזהות ערוצי הפצה נוספים. חברות רבות שפעלו, למשל, בהפצה של סחורה ברדיוס מסוים ממקום מושבם הבינו שיש להרחיב את ערוצי ההפצה שלהם למקומות נוספים. במיוחד במקומות בו יש חסר במוצר אותו הם מייצרים. ניתן אף להביט מעבר לגבול. יש ומצרכים ומוצרים אותם אנו מייצרים במסגרת העסק שלנו מבוקשים ברשות הפלסטינאית, בירדן ובמצרים. מדובר בערוצי הפצה רלוונטיים שניתן כמובן לשמר ולחזק אותם גם אחרי משבר הקורונה.