מנגישים לעסק שלך תובנות מדויקות מבוססות נתונים ומחקר דיגיטלי

בניית תוכנית עסקית לסטארט אפ

בניית תוכנית עסקית לסטארט אפ

מה לעשות במקום בניית תוכנית עסקית לסטארט אפ

אם תיכנסו לאתרים של חברות ויועצים עסקיים למיניהם, בוודאי יספרו לכם שם עד כמה חשוב ואף חיוני לעשות תוכנית עסקית לסטארט אפ. אבל עם כל הכבוד, אנשים שבאמת מבינים בעולם הסטארטאפים ומכירים את תהליך גיוס הכספים, את השלבים הראשוניים ואת האילוצים הכרוכים בהם, יגידו לכם שבניית תוכנית עסקית לסטארטאפ איננה הכרחית. למעשה, במידה מסוימת היא אפילו מהווה סרבול מיותר, ממושך ויקר. אין זה אומר כמובן שלא צריך לעשות כלום במקום תוכנית פיננסית לסטארטאפ, ופשוט לקפוץ למים הסוערים בעיניים עצומות. יש מה לעשות, ובשורות הבאות יובא הסבר על הנושא.

למידע נוסף לחצו כאן

כמה מילים על תוכניות עסקיות

תוכנית עסקית לסטארטאפ או לכל עסק חדש אחר, מביאה סיקור מפורט ותחזית של הוצאות והכנסות צפויות, לפחות לתקופה של ההקמה וההרצה הראשונית. התוכנית העסקית משתנה כמובן בין ענפים וחברות, אך באופן כללי מופיעים בה מספר סעיפים בסיסיים ועקרוניים. כך למשל, כל תוכנית עסקית מתחילה עם סיכום מנהלים, המסכם למעשה את שאר הסעיפים בתוכנית ולכן כותבים אותו לרוב בסיום למרות שהוא מופיע בהתחלה. סעיף זה מהווה פירוט מתומצת על הסטארטאפ והיסוד לכך שיצליח בעתיד, ומדבר בין היתר על קהלי היעד, המוצר, מבנה ההנהלה ומצבת העובדים, היסודות הכלכליים ותוכניות הצמיחה.

הסעיף הבא התוכנית העסקית עוסק בצורה מפורטת במוצר (בעיית הלקוח הפוטנציאלי והפתרון שהמוצר מעניק לו), עלויות פיתוח וייצור, עלויות פרסום, סימני מסחר ופטנטים וכדומה. לאחר מכן עוסקים במבנה ההנהלה והעסק כגון מבנה ההתאגדות, עובדים, משרות ושכר, היתרונות של ההנהלה והעובדים מול המתחרים וכדומה. בהמשך מפרטים לגבי המתחרים והשוק – ובכך נעסוק בהמשך המאמר, ולאחר מכן מתייחסים בהרחבה אל תחום השיווק והמכירות, אל מקורות המימון ואל התוכניות הכלכליות להמשך הדרך.

אז למה לא לעשות תוכנית עסקית לסטארטאפ?

על פניו, בניית תוכנית עסקית לצעד היא הצעד הרציני והמקצועי שיש לעשות, ובמקרה של עסקים אחרים הדבר לא פעם נכון. עם זאת, בעולם הסטארטאפים הכללים, הצרכים והנפשות הפועלות שונים מאוד מאשר בתחומים אחרים. כך למשל, מי שיגיע עם תוכנית עסקית מפורטת אל משקיעים רציניים בתחום, יגלה לאכזבתו שלכל היותר מרפרפים בה במהירות, ושלאף אחד אין זמן או חשק לצלול אל הפרטים של כל סטארטאפ שמתחרה על הכיס. את מה שבאמת מעניין ומשכנע אפשר לכתוב הרבה יותר בקיצור.

מלבד זאת, הכנתה של תוכנית עסקית מלאה היא לא עניין של מה בכך, לא מבחינת הזמן ולא מבחינת העלויות, שני משאבים שאינם מצויים ללא גבול אצל יזמים, וחבל לבזבז אותם אם אין הכרח. בנוסף, בעולם הטכנולוגי הדינאמי, ייתכן מאוד שתוכנית עסקית שנכתבה לאורך שבועות ארוכים, כבר מאבדת במידת מה מהרלוונטיות שלה עד שהיא מגיעה לעיני המשקיע, או זמן קצר לאחר שהועברה אליו.

אם לא תוכנית עסקית לסטארטאפ – מה כן לעשות?

על חלק גדול מאוד מהשאלות שיכולות לעניין את המשקיעים יכול לענות מחקר שוק, המבוצע על ידי חברתנו בזמן הרבה יותר מהיר ובעלויות הרבה יותר נוחות. מחקר השוק שמתבסס על קשת רחבה של מקורות, חלקם גלויים יותר וחלקם פחות, נותן מענה לשאלת גודל השוק הכללי ונתח השוק הרלוונטי עבורכם. כמו כן, הוא מתאר את התחרות העקיפה ובעיקר הישירה שעימה המיזם יצטרך להתמודד, עד כמה המתחרים רווחיים, מה הם עושים, באילו אפיקי פרסום ומכירות הם משתמשים, אילו אסטרטגיות מצליחות יותר ופחות, מה אתם מציעים שנותן יתרון לעומת המתחרים – מוצר מהיר ונגיש יותר, מודל כלכלי נוח יותר ללקוחות, חוויית השימוש, וכן הלאה.

כמו כן, מחקר השוק מאפשר לכם לדעת מהם המכשולים והאתגרים הצפויים למיזם ומה ניתן לעשות כדי להתגבר עליהם, מיהם הלקוחות הפוטנציאליים, מהן תחזיות הצמיחה לשוק (עלייה, דעיכה, טכנולוגיות משנות מציאות), נקודות תורפה של מתחרים שניתן לנצל, הזדמנויות בשווקים מסוימים, ועוד.

על סמך הנתונים הללו ניתן לבנות את המצגת שתובא לעיני המשקיעים, הכוללת את החזון של הסטארטאפ ומי נמנה על הצוות שלו, מהי הבעיה של הלקוח ומהו הפתרון וכיצד המוצר מגלם אותו, מהו השוק שאליו מכוונים ומה הפוטנציאל שלכם בתוכו, המתחרים המרכזיים והבידול שלכם מולם, הטכנולוגיה, המודל העסקי שלכם, התוכניות השיווקיות שלכם וכדומה.

לצד המצגת, הנתונים העולים מתוך מחקר השוק, שעליו אנו מבצעים ניתוחים המאפשרים הסקת מסקנות, יכולים בהחלט לשמש לכתיבת תקציר מנהלים. כאמור, מדובר בתקציר המופיע בתחילתה של כל תוכנית עסקית, אלא שבמקרה של סטארטאפ ניתן בהחלט להסתפק בו, ולרוב אפילו עדיף שיהיה תקציר מנהלים טוב מאשר תוכנית עסקית מלאה בת כמה וכמה עמודים.

מובן שחלק מהנתונים יהיו כאלו שתצטרכו להשלים בעצמכם, כגון מצבו הפיננסי של המיזם וההשקעה לה הוא נדרש, אך את החלק הארי שחשוב למצגת גיוס המשקיעים תקבלו ממחקר השוק. אמנם מדובר במחקר שניתן לבצע הרבה יותר מהר מאשר בניית תוכנית עסקית שלמה (שממילא חייבת לכלול גם מחקר שוק), אך הוא רציני מאוד, מעמיק ומהימן, ומאפשר לכם לתת תשובות מקצועיות לשאלות המעניינות את המשקיע.

יתר על כן, מחקר השוק עשוי בהחלט לכלול גם את המשקיעים עצמם, כלומר את גורמי ההשקעה הפוטנציאליים בסטארטאפ, ובכך מאפשר מה הם בעצם מחפשים, מה הם לא מחפשים ומה עשוי לתת לכם יתרון על פני אחרים הפונים אליהם.

לפרטים נוספים בנושא ניתן לפנות אל חברתנו בטלפון 072-3972012.

השאירו תגובה

InfoTarget

InfoTarget – היא חברה למידענות ולמודיעין עסקי-תחרותי, המעניקה ללקוחותיה פתרונות מידע חדשניים. לחברה ניסיון של למעלה מ-7 שנים באספקת שירותי מידענות לחברות מהמגזר הציבורי והפרטי בתחומים רבים ומגוונים: שיווק, תשתיות, אקדמיה, יזמות, מו”פ, ייעוץ עסקי ואסטרטגי, ביטחון, חינוך, בריאות, תיירות ועוד.

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

פוסטים אחרונים

כתבו לנו

דילוג לתוכן