מדוע חשוב לבצע מחקר שוק?
ביצוע מחקר שוק מסייע למסגרות וחברות רבות לקבל תמונה ברורה ורחבה אודות השוק בו הם פועלים כשהם גם חלק ממנו. ביצוע של מחקר שוק מחייב להתייחס למספר נקודות חשובות על מנת לקבל תוצרי מחקר שיסייעו לנו.
מחקר השוק מהווה מאמץ מאורגן באיסוף מידע אודות הלקוחות וקהל היעד שלנו. המחקר מהווה מרכיב קריטי באסטרטגיה העסקית של כל מסגרת וחברה ומאפשר להיות חלק מהתחרותיות הקיימת בשוק. בין היתר, יעסוק מחקר שוק בזיהוי וניתוח צרכי השוק, מהו גודל השוק, מידת התחרותיות בו ועוד.
מחקר שוק עבור גילוי וניתוח מגמות
חלק ממחקרי השוק עוסקים בשאלת מחקר לאן השוק, שאנו חלק ממנו, יצעד בעתיד? מכאן גם יעסוק אותו מחקר בשאלה אילו התפתחויות ופיתוחים טכנולוגיים יאפשרו צמיחה באותו שוק?
השאלה לאן השוק בו אנו פועלים יצעד בעתיד מהווה שאלה שהתשובות עליה ייקבעו רבות אודות הפעילות ואופי כל מסגרת וחברה בעתיד הקרוב והרחוק יותר. מחקרי שוק העוסקים בשאלה אודות מאפיינים עתידיים יתפנו לבחון לעומק לאן השוק עוד יכול לפנות. האם ניתן, למשל, בשוק המייצר מוצרים מסוימים בתחום החקלאות, לעשות שימוש באותם רעיונות של פיתוח אותם מוצרים ולהתאימם גם לתחום התעשייה הכבדה. במידה והתשובה חיובית ואנו נדע, בעזרת אותו מחקר שוק, להצביע על אותו כיוון כמגמה לעתיד, מה שיוביל כל מסגרת או חברה להתחיל ולהיערך בהתאם לקראת כניסה לעידן חדש. כך נוכל ליצור מחלקות שיעסקו במחקרי שוק הנוגעים לחקר תחום התעשייה, לצרכים בתחום זה, למיפוי מרכזי תעשייה גדולים בארץ ובעולם ועוד.
שאלה נוספת, שמסגרות וחברות רבות בוחנות במחקרי השוק שלהם, נוגעת לשאלה האם בעתיד פעילותם המרכזית והמכריעה בשוק בו הם פועלים הינה זמנית ותחדל מלהתקיים בעתיד. מדובר בשאלה קריטית המביאה מסגרות וחברות רבות לבצע חשיבה מחדש אודות אפיונם ומטרותיהם בעתיד.
ניתן לקחת כדוגמה את תחום שמאות המקרקעין. מחקרי שוק בתחום זה מצביעים כי בארה"ב ניתן לראות כניסה רחבה של מחשוב טכנולוגי שכנראה יצמצם עד יחליף לגמרי את עבודתם של שמאי המקרקעין בעתיד הנראה לעין. מחקר נוסף של חברות שמאות מקרקעין וחברות ביטוח יביא אותם לשאול כיצד ניתן לשלב את אותה טכנולוגיה חדשה ולשמר את משרותיהם ונחיצותם של שמאי המקרקעין, או שיש ולקחת את ניסיונם בתחום ולהמירו לתפקיד בשוק אחר.
למול ההתפתחות הטכנולוגית המואצת, אודותיה אף הדגמנו קודם סביב נושא שמאות המקרקעי בארה"ב, קיימים בשנים האחרונות מחקרי שוק רבים העוסקים בשאלה כיצד ניתן יהיה לשלב טכנולוגיות חדשות בתוך אותו שוק. טכנולוגיות האמורות לתרום לתפוקה רחבה יותר, לצמצם בכוח אדם, למזער נזקים סביבתיים ועוד.
מחקרי שוק אלו אמורים לזהות את מגמות הפיתוח האמורות להיות חלק מהשוק בו פועלות מסגרות וחברות רבות. חברות תקשורת, למשל, ייבחנו במחקרי שוק אילו טכנולוגיות תקשורת עתידות להיות חלק מעולם התקשורת. בין היתר ייבחנו עד כמה ניתן להתבסס על תקשורת לוויינית, לבחון שיפור בתחום אבטחת המידע, לספק הנחות מוצא אודות נפח ההשפעה של "גוגל" העולמית בתחום זה ועוד.
מחקר שוק לניתוח סיכונים והזדמנויות
כל מסגרת או חברה מודעת בכל רגע נתון לסיכונים הקיימים ולצידם גם הזדמנויות, כשניצול שלהם יכול להביא לנסיקה והצלחה. על מנת שכל מסגרת או חברה יוכלו למפות בצורה מסודרת, רוחבית ומדויקת את הסיכונים וההזדמנויות נדרש גם כאן מחקר שוק מעמיק ומקצועי.
בכל הנוגע לזיהוי הסיכונים במחקרי השוק, תוצר של מחקרים אלו מאפשר לכל מסגרת או חברה לזהות מקומות בהם הם מסכנים עצמם, כשיש מקומות שהדבר נעשה ללא הצורך. היכולת לזהות מראש את אותן נקודות מסכנות יביא כל מסגרת או חברה להימנע מללכת לאותם מקומות מסוכנים ואף להכין עצמם כנגד סיכונים שיכולים להגיע בכל מקרה.
דוגמה למחקר שוק המעלה בחכתו רשימת סיכונים הוא זה המתבצע אודות אזורי תעשייה באזורים בהם קיימת סכנה ממשית להתרחשות אסונות טבע, בין אם מדובר על שיטפונות, סופות הוריקן, תנאי חורף קשים ועוד. לצד היכולת לסמן את אסונות הטבע כנקודה מסכנת ומשמעותית שממנה לא ניתן יהיה להתאושש, יכול אותו מחקר שוק להוביל מסגרות וחברות רבות להיערך בהתאם. בין אם בביצוע מעבר לאזורים החשופים פחות לאסונות אלו, בחיזוק ושדרוג מבני התעשייה, במציאת מקומות חלופיים לעבודה במקרה של אסון טבע ואף ברכישת פוליסות ביטוח שיבטיחו מעטפת כלכלית רחבה בעת הצורך.
לצד זיהוי סיכונים במחקרי השוק חשוב כמובן לבצע מחקר שיכלול בתוכו מידע הנוגע להזדמנויות שחשוב להכיר ולהגיב להן. הזדמנויות אלו לא תמיד נראות לעין על ידינו ועל ידי המתחרים שלנו. אז למחקר השוק היכולת להיות הגורם המכריע שיוביל אותנו לזהות הזדמנויות שאחרים לא מודעים להם.
כאן ניתן לקחת כדוגמה מחקרי שוק בתחום השקעות נדל"ן בחו"ל. חברות נדל"ן בישראל ובעולם עושות מאמץ רחב, במסגרת מחקרי השוק אותם הן עורכות, לזהות הזדמנויות לשווקי נדל"ן מתפתחים. כאלו האמורים להוביל בשנים הקרובות לתשואה גבוהה. זיהוי מוקדם של מגמות ואזורים, במסגרת מחקרי השוק, מהווה יתרון בולט בזיהוי הזדמנויות למול המתחרים.