יזמים רבים מודעים לעובדה כי יצירת מצגת למשקיעים מהווה שלב חשוב וקריטי ביכולת לגייס אותם להשקיע כספים לא מבוטלים ברעיון או המוצרים עליהם הם עמלים. עבור רבים מהם נשאלת השאלה מה חייב להיות באותה מצגת.
במאמר קודם הזכרנו כי מצגת למשקיעים צריכה לכלול לרוב 8-10 שקופיות. אלו יהוו בסיס וראשי פרקים עבור אותם יזמים שיעמדו על הבמה ויוכלו להסביר יותר לעומק את מה שכתוב ומוקרן על גבי המצגת.
במאמר זה ניגע מספר נקודות חשובות שעל יזמים להכיר בעת הכנת מצגת למשקיעים.
בראש ובראשונה – מידע על השוק
המשקיעים שנמצאים מולכם רוצים לדעת, קודם כל, מהם השווקים אליהם אתם מכוונים. הצגת הידע שלכם על השוק בפני משקיעים מהווה נדבך חשוב שיאפשר להם להבין כי מולם נמצאים יזמים שעשו שיעורי בית והם מכניסים עצמם לאתגר תוך הרצון להימנע ככל שניתן מהפתעות לא נעימות.
רוב המידע הרלוונטי בשלב זה על השוק צריך לכלול נתונים על שוק היעד ואף נתונים המצביעים על פלח השוק אליו אנו מכוונים, כשהוא יהיה זה שכפי הנראה יתעניין בשירות או המוצרים אותם אנו רוצים לקדם.
הציגו חזון וערך למיזם שלכם
חשוב לתת למיזם שלכם ערך משמעותי וחזון. אלו שני מאפיינים שלא מעט משקיעים ירצו לראות במצגת שלכם ולהרגיש זאת בוער בכם.
בנוגע לערך, חשוב כמובן להדגיש עד כמה הרעיון או המוצרים שלכם מהווים ערך משמעותי בתחומי החיים, לבטח כשמדובר בחייהם של אנשים. לשם, כמובן, ניתן להצמיד חזון ומבט לעתיד לעבר שירותים ומוצרים נוספים שיש ביכולתם להפוך לערך משמעותי.
הצגת החזון והערך משמעותיים לא פעם במקרים ובהם חלק מהמשקיעים הפוטנציאליים שהגיעו לצפות במצגת שלכם הינם משקיעים יהודים מחו"ל. חלק לא מבוטל מאותם משקיעים בוחנים אפשרויות השקעה במיזמים וחברות בישראל למול העובדה כי ברצונם לקדם פרויקטים חברתיים ומשמעותיים לחברה הישראלית ולקהילות יהודיות. דוגמה זו רק ממחישה עד כמה חשוב להציג חזון וערכים למיזם שלכם ובכך לאפשר לכם להגיע למשקיעים גם דרך אותו "ערוץ רגשי".
הציגו את הפתרון שלכם לבעיה
חלק ניכר מהיזמים עמלים על שירותים ומוצרים המהווים בעצם פתרון לבעיה המשותפת לפלח שוק מסוים. פלח שוק שהיה שמח לדעת שקיים שירות או מוצר שיביא אותו ליהנות סוף סוף מפתרון מבטיח.
היכולת של משקיעים להבין כי במצגת מולם קיים פוטנציאל גבוה של שירות או מוצר המאפשר פתרון לבעיה עתיקת יומין, מהווה צעד מקדם וחשוב עבורם לרצות ולהשקיע במיזם שלכם.
במצגת חשוב להדגיש באופן ברור ונהיר מהי הבעיה הקיימת כיום בתחום והשוק אליו אתם שואפים להיכנס, לסקור מספר ניסיונות בעבר לפתרונות שהיו חלקיים או לא מוצלחים ולבסוף להציג למשקיעים את הערך המוסף שלכם. חיבור המשקיעים ליכולתכם להיות פתרון לבעיה עמוקה מהווה צעד משמעותי בהחלטתם להשקיע כסף רב במיזם שלכם.
הצגת מודל הכנסות
הצגת מודל הכנסות במצגת למשקיעים מהווה ענף נוסף אליו חשוב להתייחס והוא לבטח יעניין את המשקיעים.
לצד העובדה כי משקיעים מביעים עניין ראשוני במיזם שלכם עליהם להבין כי בידכם תוכנית מודל הכנסות הכוללת בתוכה, בין היתר, אסטרטגיית תמחור. כזו המותאמת לתנאי השוק ואין בה חריגות. חריגות אשר יכולות להוביל לכך, שלצד שירות או מוצר איכותי שאתם מקדמים, תנאי התמחור הופכים אותו ללא כדאי ובכך פלח השוק אליו כיוונתם תר אחר שירותים ומוצרים אחרים דומים, גם אם אלו איכותיים פחות.