מנגישים לעסק שלך תובנות מדויקות מבוססות נתונים ומחקר דיגיטלי

נקודות חשובות שיש להכיר בעת חיפוש פטנט

חיפוש פטנטים, או בשמו הנוסף – סקר פטנטים, מהווה שלב מקדים לקראת הליך של רישום פטנט. בהליך של חיפוש פטנטים אני מבצעים בעצם חיפוש של ידע קודם – Prior Art. 

שלב ה-Prior Art חשוב על מנת שנוכל לדעת האם אנו עומדים בקריטריונים החוקתיים בכל הנוגע לרישום הפטנט שלנו. בין היתר, החוקים במדינות רבות מגדירות כי על הפטנט להוות חידוש, יש בו אלמנט מובהק של התקדמות המצאתית ומתאפשר שימוש תועלתני שלו בתחומי תעשייה שונים. כל אלו, לצד העובדה כי אותה המצאה לא התפרסמה בפומבי בשום מקום אחר בעולם.

מדוע יש לבצע הליך של חיפוש פטנטים?

יזמים העמלים על פיתוח של טכנולוגיות משופרות וחדשות נמצאים בנקודה בה הם עומדים לפני השקעה של זמן, כסף ומשאבים רבים. בסיטואציה בה יזם אחר המציא טכנולוגיה זהה לזו שלהם, כל השקעתם הרבה תהיה לחינם ותרד לטמיון.

מכאן ניתן להבין את המטרה המרכזית בביצוע הליך של חיפוש פטנטים. בהליך זה נבצע איתור של פרסומים קודמים ואף נוודא בהמשך שאנו, כיזמים, עומדים בתנאי חידוש של פטנט קיים במקרים בהם יש בידנו פטנט בעל טכנולוגיה משודרגת.

לאחר ניתוח תוצאות סקר הפטנטים, יבחן עורך הפטנטים קריטריון נוסף – התקדמות המצאתית. בבחינה זו עורך הפטנטים צריך להגיע למסקנה כי הפטנט אינו מובן מאליו עבור בעלי מקצוע בתחום שאותם האו אמור לשמש. 

סוגי סקר פטנטים

מידענים בתחומים העסקיים מצביעים על מספר סוגים של סקר פטנט. בין היתר קיים סקר ראשוני אותו מבצעים בשלבי פיתוח ראשונים וזאת עבור קביעת כיוון הפיתוח הטכנולוגי. סקר נוסף הוא סקר לצורך בדיקת חופש פעולה. מטרתו לבדוק האם קיים חופש פעולה לפעול עם המוצר שלנו ובאילו מדינות. כאן נצטרך להגדיר את המוצר בצורתו הסופית והמדויקת ואף לכלול ולהכיר את כל רכיביו. 

כיצד מבצעים חיפוש פטנטים?

שימוש רחב בהליך חיפוש הפטנטים על ידי מידענים עסקיים נעשה באמצעות מאגרי מידע מקוונים הנגישים לכל גולש. בין היתר יבדקו מדענים קיומם של פטנטים במאגר רשות הפטנטים הישראלית, באמצעות משרד הפטנטים האמריקאי וכמובן יפנו למאגרי מידע נוספים הרלוונטיים לשוק אליו הם מכוונים. 

חשוב להכיר ולדעת כי המאגרים הנגישים הינם כלים מהימנים אך מצומצמים במידע ולא כדאי להסתמך אך ורק עליהם. לצד אלו קיימים מאגרי מידע מקצועיים ורחבים יותר המאפשרים לבצע חיפוש מעמיק ויסודי של פטנטים ברחבי העולם וזאת באמצעות התחברות כמנוי בתשלום. 

בתוך מאגרי החיפוש הנגישים ואלו בתשלום יבצעו המידענים חיפוש המתבסס על מילות חיפוש וזאת לצד סיווגים בינלאומיים שונים המחולקים למספר קטגוריות טכנולוגיות. מידענים העוסקים בחיפוש מידע עסקי מכירים כמובן את כלל הקטגוריות והסיווגים ויוכלו להעניק ליזמים תמונה ברורה היכן הם עומדים עם הפטנט שלהם ביחס למתרחש בשוק. 

 

הימנעו מחיפוש עצמאי של פטנטים

על אף התושייה, המוטיבציה והיכולות הרבות שיש ליזמים רבים, את מלאכת חיפוש הפטנטים יש להשאיר לידיים מקצועיות ומהימנות. מידענים עסקיים, להם התמחות בעולם הפטנטים, יוכלו להבטיח לכל יזם כי הבדיקה אותה הם עורכים מהווה חותמת ביטחון האם אפשרי מבחינתם להמשיך אל רישום הפטנט או שיש לכדאי לערוך שינויים מסוימים, כשמנגד יהיו מקרים שיש לוותר לחלוטין על קידום הפטנט. 

יזמים להם הביטחון כי יוכלו לבצע הליך זה בעצמם שמים עצמם בנקודה בה מלאכת חיפוש הפטנטים לא נעשתה כראוי ובאופן מקיף, כשבהמשך יתקלו במידע שאליו לא הגיעו קודם וכזה שישבש עבורם את הפרויקט עליו עמלו זמן רב. 

 

השאירו תגובה

InfoTarget

InfoTarget – היא חברה למידענות ולמודיעין עסקי-תחרותי, המעניקה ללקוחותיה פתרונות מידע חדשניים. לחברה ניסיון של למעלה מ-7 שנים באספקת שירותי מידענות לחברות מהמגזר הציבורי והפרטי בתחומים רבים ומגוונים: שיווק, תשתיות, אקדמיה, יזמות, מו”פ, ייעוץ עסקי ואסטרטגי, ביטחון, חינוך, בריאות, תיירות ועוד.

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

פוסטים אחרונים

למה מעקב אחר RFI הוא המפתח להצלחה עסקית ב2024-25?

בעידן שבו חברות ישראליות נתקלות באתגרים חסרי תקדים בזירה הבינלאומית, כפי שראינו לאחרונה בהחלטת צרפת לאסור השתתפות בתערוכת Euronaval, זיהוי מוקדם של RFI (Request for Information) הופך לקריטי מתמיד. נתונים מראים כי 68% מהחברות שזוכות במכרזים משמעותיים היו מודעות ל-RFI טרם פרסומו הרשמי, מה שהעניק להן יתרון תחרותי משמעותי. במאמר זה נחשוף כיצד חברות מובילות משיגות מידע מוקדם על הזדמנויות עסקיות, ואיך המערכת המתקדמת של אינפוטרגט מאפשרת לזהות ולנצל הזדמנויות אלו, עם דוגמה מרשימה כיצד זיהוי מוקדם הוביל לזכייה בחוזה של 4.2 מיליון דולר.

קרא עוד »

למה מחקר שוק הוא קריטי להצלחת הסטארטאפ שלך?

מחקר שוק הוא כלי קריטי להצלחת סטארטאפים דיגיטליים, במיוחד בשלבי ההקמה. המאמר מדגיש כי 42% מהסטארטאפים נכשלים בגלל פיתוח מוצרים ללא דרישה אמיתית בשוק. באמצעות מחקר שוק מקצועי, יזמים יכולים להבין לעומק את צרכי הלקוחות, לזהות הזדמנויות בשוק, ולפתח יתרון תחרותי משמעותי. המאמר ממליץ על שירותי אינפוטרגט כפתרון מקצועי למחקר שוק, ומדגיש כי השקעה במחקר מקדים היא קריטית להצלחה עתידית ומניעת בזבוז משאבים על פיתוח מוצרים שאין להם דרישה בשוק.

קרא עוד »

כתבו לנו

דילוג לתוכן