מנגישים לעסק שלך תובנות מדויקות מבוססות נתונים ומחקר דיגיטלי

שימוש במודיעין אנושי (HUMINT) בעולם העסקי

שימוש במודיעין אנושי (HUMINT) בעולם העסקי

שימוש ב-HUMINT – איסוף מידע ממקורות אנושיים מהווה חלק אינטגרלי ומרכזי בכל הנוגע למלאכת איסוף המודיעין. כמו חברות ביון גם חברות עסקיות רבות עושות שימוש במקורות אנושיים עבור איסוף מידע עסקי.

שימוש במודיעין אנושי נעשה עוד במאה ה-13 באנגליה, זאת בכדי להביא להרשעתם של אלו החשודים בעבירות. השימוש במודיעין עסקי נעשה לרוב בשני אופנים מרכזיים. האחד – איסוף מידע עסקי באופן ראשוני וישר על ידנו. מנגד, ניתן לאסוף מידע עסקי באמצעות שליחת אנשים אחרים שיאספו עברנו המידע.

המאמר זה נעמיק אודות שימוש במודיעין אנושי במסגרת הפנים ארגונית וזאת באמצעות ראיונות עם מנהלים, מומחים ועובדים המעורים בתחום בו החברה עוסקת או יודעים להתרשם ולתת מבט אחר על החברה שלנו.

מציאת האדם המתאים שישמש לאיסוף המודיעין

איתור אדם המתאים לתפקיד איסוף המודיעין באמצעות ראיונות ואופן הפעלתו נחשב למורכב ורגיש והוא מחייב מיומנות מקצועית גבוהה. על האדם שבחרנו בניהול מערך המודיעין האנושי בחברה להקפיד ביתר שאת על מידור וחשאיות, הן כלפי חוץ והן עם הצוות אותו הוא מפעיל ועובד תחתיו.

יש ואותו אדם בחברה שינהל עבורנו את מערך המודיעין האנושי יבחר לעשות שימוש מועט במערך המחשוב של החברה. כך יימנע מהאפשרות של חלק מהעובדים להגיע לתוצרים של עבודת המודיעין. ניתן לצייד את אוסף המודיעין בחברה במחשב אישי משלו שאינו מחובר ברשת לשאר המחשבים בחברה או להחליט יחד שאת תוצרי פעילות המודיעין ניתן לקיים בדרכים מסורתיות בטרם עידן המחשב.  

ביצוע ראיונות עם המנהלים בחברה

בחברה המורכבת ממספר רחב של מחלקות נוכל לדלות מידע מודיעיני יקר ערך מביצוע של ראיונות עם כל אחד מהנהלים. בין אם ביצוע ראיונות לחוד ואף ביצוע של ריאיון משותף עם כולם.

ביצוע של ראיונות עם מנהלים בחברה יאפשר לנו ללמוד אודות הניסיון שצברו בחברות קודמות. מתוך אותם ראיונות ניתן יהיה לדלות מידע רחב יותר הנוגע למאפיינים של אותם מנהלים ובכך להרחיב היריעה אודותם וכמובן להשיג מידע יקר ערך אודות המתחרים שלנו שמהם הגיעו חלק מהמנהלים.

איזה מידע ניתן לדלות מאותם ראיונות? כאן הדבר גם תלוי במיומנותו של המראיין. בין היתר, ניתן להעמיק אודות האסטרטגיות בהן השתמשו ועדיין משתמשים המתחרים מהם הגיעו אותם מנהלים, מהם הקשיים הניהוליים ואחרים עימם מתמודדים המתחרים, אילו מוצרים חדשים קיימים אצל המתחרים ואילו מוצרים יעברו שדרוג בחודשים הקרובים, האם קיימים שווקים של המתחרים בהם מכירותיהם לא עומדות בציפיות ועוד.

ביצוע ראיונות עם שותפים ומפיצים טכנולוגיים

שדה נוסף של ביצוע ראיונות עבור מודיעין עסקי ניתן לעשות מול שותפים ומפיצים להם מגע עם המתחרים שלנו. יש פעמים ונוכל בעצם לבצע סבב ראיונות עם מפיצים שעובדים מולנו וגם עם המתחרים שלנו. גם כאן ביצוע הראיונות מהווה כר פורה נוסף של מודיעין עסקי שיכול לשמש אותנו בהמשך.

בראיונות מול מפיצים נוכל לדלות מידע אודות קשיים של המתחרים במכירת חלק מסדרת המוצרים שלהם, אופן מיצוב המוצרים, החדרתם לשווקים מסוימים וכל אתגר או הצלחה אחרת שלהם.

היכולת לזהות מי מהמרואיינים מתאים לראיון המשך

לאחר ביצוע ראשון של סבב ראיונות עם מנהלים, מומחים, עובדים, מפיצים וכו' נוכל לעבור על הרשימה ולסמן עבורנו מיהם הדמויות איתם נרצה להמשיך לסבב ראיונות נוסף. היכולת לזהות עם מי כדאי להמשיך השיח משמעותי. לא נרצה לבזבז זמן ומשאבים בראיונות סרק מול מנהלים ועובדים שאין להם באמת מה לחדש אלא להפנות משאבים וזמן לאלו שאוצרים בתוכם מידע עסקי משמעותי.

 

חשוב כמובן לקחת בחשבון את אותם מנהלים ועובדים שמראים מוטיבציית יתר בראיונות. יש פעמים ומדובר בחרב פפיות וחלק מהמידע שהם מעבירים לא תמיד מדויק, כשלהם אינטרס אישי לנדב מידע זה, בין אם להעצמתם שלהם בעיני בעלי החברה ובין אם ברצון לנקום בחברה הקודמת שבה עבדו. 

השאירו תגובה

InfoTarget

InfoTarget – היא חברה למידענות ולמודיעין עסקי-תחרותי, המעניקה ללקוחותיה פתרונות מידע חדשניים. לחברה ניסיון של למעלה מ-7 שנים באספקת שירותי מידענות לחברות מהמגזר הציבורי והפרטי בתחומים רבים ומגוונים: שיווק, תשתיות, אקדמיה, יזמות, מו”פ, ייעוץ עסקי ואסטרטגי, ביטחון, חינוך, בריאות, תיירות ועוד.

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

פוסטים אחרונים

איתור הזדמנויות עסקיות: המפתח להצלחה בעולם העסקי המודרני

בעולם העסקי המתפתח במהירות של ימינו, איתור הזדמנויות עסקיות הפך להיות אחד מהכישורים החשובים ביותר להצלחה. חברות וארגונים המצליחים לזהות ולנצל הזדמנויות עסקיות בזמן הנכון, נהנים מיתרון משמעותי על פני המתחרים שלהם בשוק.

קרא עוד »

כתבו לנו

דילוג לתוכן