איך עושים מחקר שוק
מחקר שוק מאבני הדרך הבסיסיות שאותן צריך לבצע כל עסק בתחילת דרכו, וכמו כן בשלבים שונים של חייו לאורך הדרך. השוק המקומי והבינלאומי הינו דינאמי, תחרותי, תובעני ומשתנה, וישנה חשיבות עליונה להכרת השחקנים שמתחרים בכם על המוצרים, נקודות הכוח והחולשה, האסטרטגיות שעובדות טוב יותר ופחות, מידת הרוויה או הביקוש בנישות מסוימות, וכמובן גם קהלי היעד על צרכיהם ומאפייניהם השונים.
את חקר השוק ניתן לבצע לבד באופן עצמאי תוך שימוש בכלים שונים, וניתן גם לפנות בחברות היודעות להפעיל כלים מתקדמים ולבצע את התהליך בצורה נכונה – המובילה לגזירת מסקנות וקבלת החלטות נכונות עבור החברה. אז למי שרוצה לדעת איך עושים מחקר, הנה כמה כלים שיועילו מאוד:
- גוגל – היעזרו במנוע החיפוש הגדול בעולם על מנת לאתר מידע פתוח ונגיש לציבור לגבי השוק. יחד עם זאת, בשביל לא להתפזר יותר מדי ולבזבז זמן יקר, וכדי שלא לאיבוד בתוך ים המידע, יש לתת עדיפות לסקירות ציבוריות ודוחות שביצעו על השוק הספציפי חברות מחקר רציניות. ניתן גם להיעזר בחיפוש המתקדם של גוגל בשביל להוסיף שמות של חברות מחקר ידועות.
- קהילות – אפשר לזהות את המתחרים שלכם גם דרך הרשתות החברתיות, בדגש על פייסבוק, תוך הגעה לקהילות ולקבוצות רלוונטיות תוך זיהוי קהלי היעד באותן קבוצות. למשל, ניתן להיזר בפוסטים בפייסבוק שקשורים לנושאים מתאימים, לנתח תגובות של גולשים וללמוד הרבה על מתחרים תוך דליית מידע מהמלצות והערות שלהם, פוסטים שהעלו וכדומה. אם תשתמשו בפיצ'ר של Related Pages תקבלו קבוצות דומות ותגדילו את החשיפה וההשתתפות השקטה או הפעילה בקבוצות וקהילות נוספות.
- אסטרטגיית SEO של המתחרים באמצעות השימוש בכלי SEMRUSH תוכלו לקבל מידע רב ערך על האופן שבו מתחרים מקדמים את עצמים במנוע החיפוש של גוגל ובמנועים אחרים. בן היתר ניתן לגלות אילו מילות מפתח חשובות ביותר מבחינתן, איך הם מבצעים קמפיינים ממומנים, ולקבל רעיונות והשראה לעצמכם.
- נקודות ייחוס – ניתן להיעזר במנוע החיפוש של גוגל על ידי השימוש בביטויindustry benchmarks, כמובן בהקשר לשוק הרלוונטי עבורכם. חיפוש כזה יביא לסקירות ומחקרים המשקפים בין היתר את פוטנציאל השוק ואת הטרנדים החמים שלו, דבר שיתרום לבניית הערכות ריאליות עם נתונים מדויקים מהשטח לגבי ההכנסות וההוצאות המשוערות.
- סוגיית המימון – ישנם מגזרים, כמו הייטק ובעיקר סטרטאפ, שבהם חשוב מאוד להבין מיהם המשקיעים, אילו סכומים כבר הושקעו ושולמו בתחום, מהם הסכומים המקובלים, אילו משקיעים כבר הציעו הצעות כספיות בעבר וכדומה. כאן נכנס לתמונה כלי בשם CrunchBase, מאגר נרחב המאפשר להכיר משקיעים ומיזמים בולטים בעולם הסטארטאפים.
- מקורות מידע על מתחרים – ישנם כלים מצוינים, כמו Quora, המאפשרים להוציא נתונים ומידע לגבי שווקים ומתחרים ספציפיים. בנוסף, קיים כלי בשם
להכיר את השחקנים והמתחרים העיקריים
מלבד הכלים האמורים לעיל, אפשר להיעזר בטכניקות נוספות להיכרות עם השחקנים המרכזיים. לדוגמא, ניתן להיכנס לראש של לקוח פוטנציאלי ולכתוב במנוע החיפוש של גוגל את השאילתות שלו – מה שהוא מחפש תשובה או פתרון עבורו. בנוסף, אם אתם מכירים אתר של מתחרה, תוכלו להיעזר בשירות Similarweb המאפשר אתרים דומים בהתאם לקריטריונים שונים – מה שיאפשר לכם להכיר עוד מתחרים באותם המוצרים והתחומים.
פעולות נוספות
מלבד האמור לעיל, ישנן מגוון פעולות נוספות שניתן לבצע באופן עצמאי, וכמובן כאלו שיכולה לעשות חברה המתמחה בתחום. לפרטים נוספים לגבי איך עושים מחקר שוק ניתן לפנות אל חברתנו בטלפון 072-3972012.