מנגישים לעסק שלך תובנות מדויקות מבוססות נתונים ומחקר דיגיטלי

בדיקת חופש פעולה מסחרי בפטנט

הבדיקות המקדימות לפני יציאה עם פטנט כוללת בתוכה בדיקת חופש פעולה מסחרי – FTO – Freedom To Operate. בדיקה בה יזמים בוחנים עם אנשי מקצוע האם המוצר אותו הם רוצים לשווק איננו פוגע או פוגם בזכויות קניין רוחני של חברות אחרות. 

בדיקת FTO מוכרת מקרוב ליזמים רבים, אשר לאורך שנים יצאו עם מספר פטנטים לשווקים בישראל ומחוצה לה. את הבדיקה חשוב לערוך באמצעות מידענים עסקיים להם הידע המקצועי הרחב לבחון היכן אותו מוצר אינו מהווה הפרה או פגיעה בזכויות קניין רוחני והיכן שיווקו כן יוביל להפרה שכזו. 

מהו קניין רוחני?

קניין רוחני – IP – Intellectual Property הינו מונח משפטי רחב הנוגע לזכויות בטובין ומשאבים שנוצרו על ידי בני אדם כשאלו אינם מוחשיים. דוגמאות למשאבים אלו ניתן לראות ביצירות דוגמת מוזיקה, סרטים, יצירות אומנות, ציורים, תוכנות מחשב, לוגואים, מילים המזוהות עם מוצר מסחרי ואף המצאות במסגרת הליך של פטנט. 

לכל אחד מענפי הקניין הרוחני קיימים הסדרים משפטיים לצד פסיקות בתי המשפט לאורך השנים, כשאלו בעצם קובעים ומבססים את תנאי ההגנה על המשאבים השונים, מיהם הבעלים ולכמה זמן, מהם היקפי הזכויות, סעדים שונים ואף סייגים וחריגים.  

נושא הקניין הרוחני הפך עם השנים לתחום משמעותי וחשוב ברמה הכלכלית עבור חברות בינלאומיות ואף למדינות עצמן וזאת בשל תהליכים טכנולוגיים מואצים המובילים מסגרות ומדינות רבות לבחון כיצד יוכלו לחזק יותר את מעגלי ההגנה על הקניין הרוחני שבידם. קניין המהווה בראש ובראשונה משאב כלכלי משמעותי. 

מה חשוב להכיר בכל הנוגע לבדיקת חופש פעולה מסחרי?

בדיקת FTO מהווה, כאמור, בדיקה בה נבחן האם בשיווק של מוצר אותו אנו מפתחים תוביל לפגיעה בזכויות קניין רוחני של מתחרנו ובכך נחשוף עצמנו לתביעות משפטיות. 

על יזמים להכיר כי מדובר בבדיקה הכרחית ויקרה וזאת בהתאם למורכבות המוצר אותו נרצה לבחון. יוקר הבדיקה מתבסס על העובדה כי בדיקה זו בוחנות מספר רחב של אלמנטים בנפרד הנוגעים למוצר אותו נרצה לקדם. במידה ורק אלמנטים מסוימים של המוצר מייצרים את אותה הפרת קניין רוחני, נבין בעצם כי הפטנט אותו יצרנו איננו בתוקף על פי מתכונתו הנוכחית. 

יזמים מבינים שעריכת בדיקת FTO איננה יכולה להתבצע בכל שוק אפשרי, בשל העלות הגבוהה, וכי יהיה עליהם כבר בשלב זה להגדיר לאותם מידענים עסקיים, אשר עורכים את הבדיקה, באיזה שוק לבחון האם תהיה קיימת פגיעה בזכויות הקניין הרוחני. 

הצורך בבחירת בדיקת FTO לשוק מסוים כמובן מגבילה את היזמים לבחון במקביל מספר שווקים, כשמנגד יש בה גם לפקס את הפרויקט עליו הם עמלים לשוק אחד ובכך להתחיל ולהוביל מהלך שבו יוכלו, בסופו של תהליך, ליצור מוצר מעט שונה ממה שתכננו וכזה שלא רק שיתאים יותר לאותו שוק, אלא כזה שיותאם באופן שאין בו פגיעה בזכויות הקניין הרוחני של המתחרים. 

כדוגמה ניתן לקחת למשל יזמים ישראלים אשר עובדים על מוצרים דיגיטליים שונים בתחום החקלאות. שאיפתם של אותם יזמים לפרוץ במספר שווקים בכל העולם ולהוביל מהלך בו חקלאים יוכלו ליהנות ממוצריהם בארה"ב, אוסטרליה ואירופה. מנגד, מגבלת התקציב מאפשרת להם לבצע בשלב התחלתי בדיקת FTO רק בשוק אחד, כשבחירתם הטבעית היא להתחיל בשוק האמריקאי בו קיימים שטחי חקלאות רחבים. 

הבדיקה ה- FTO בשוק האמריקאי הובילה את היזמים להבין באילו מדינות בתוך ארה"ב קיימת הפרה של זכויות קניין רוחני ובאילו מדינות כן יוכלו לקדם את המוצרים הדיגיטליים שלהם וזאת למול העובדה כי בארה"ב לכל מדינה עמדה חוקתית ומשפטית שונה בתחום הזכויות על קניין רוחני. 

אם אתם מחפשים לבצע בדיקה או חיפוש פטנט תיצרו איתנו קשר עוד היום.

 

השאירו תגובה

InfoTarget

InfoTarget – היא חברה למידענות ולמודיעין עסקי-תחרותי, המעניקה ללקוחותיה פתרונות מידע חדשניים. לחברה ניסיון של למעלה מ-7 שנים באספקת שירותי מידענות לחברות מהמגזר הציבורי והפרטי בתחומים רבים ומגוונים: שיווק, תשתיות, אקדמיה, יזמות, מו”פ, ייעוץ עסקי ואסטרטגי, ביטחון, חינוך, בריאות, תיירות ועוד.

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

פוסטים אחרונים

למה מעקב אחר RFI הוא המפתח להצלחה עסקית ב2024-25?

בעידן שבו חברות ישראליות נתקלות באתגרים חסרי תקדים בזירה הבינלאומית, כפי שראינו לאחרונה בהחלטת צרפת לאסור השתתפות בתערוכת Euronaval, זיהוי מוקדם של RFI (Request for Information) הופך לקריטי מתמיד. נתונים מראים כי 68% מהחברות שזוכות במכרזים משמעותיים היו מודעות ל-RFI טרם פרסומו הרשמי, מה שהעניק להן יתרון תחרותי משמעותי. במאמר זה נחשוף כיצד חברות מובילות משיגות מידע מוקדם על הזדמנויות עסקיות, ואיך המערכת המתקדמת של אינפוטרגט מאפשרת לזהות ולנצל הזדמנויות אלו, עם דוגמה מרשימה כיצד זיהוי מוקדם הוביל לזכייה בחוזה של 4.2 מיליון דולר.

קרא עוד »

למה מחקר שוק הוא קריטי להצלחת הסטארטאפ שלך?

מחקר שוק הוא כלי קריטי להצלחת סטארטאפים דיגיטליים, במיוחד בשלבי ההקמה. המאמר מדגיש כי 42% מהסטארטאפים נכשלים בגלל פיתוח מוצרים ללא דרישה אמיתית בשוק. באמצעות מחקר שוק מקצועי, יזמים יכולים להבין לעומק את צרכי הלקוחות, לזהות הזדמנויות בשוק, ולפתח יתרון תחרותי משמעותי. המאמר ממליץ על שירותי אינפוטרגט כפתרון מקצועי למחקר שוק, ומדגיש כי השקעה במחקר מקדים היא קריטית להצלחה עתידית ומניעת בזבוז משאבים על פיתוח מוצרים שאין להם דרישה בשוק.

קרא עוד »

כתבו לנו

דילוג לתוכן