במה מודיעין עסקי יכול לעזור לחברה?
בעולם העסקי קיימת תחרות מתמדת בין חברות הפועלות באותו מגרש ומכוונות לאותו קהל יעד. הפעילות הרוחשת מתחת לפני הקרקע רבה ולא פעם נוקבת וקשוחה. פעילות המודיעין העסקי בין כל החברות הופכת פעילות זו למשמעותית וחשובה באספקטים רבים של חברה.
בחברות בינוניות וגדולות קיימות מחלקות רחבות שעבודתן כוללת איסוף של מודיעין עסקי על החברות המתחרות. לצד אותן מחלקות מפעילות אותן חברות גם שירותים חיצוניים של משרדי חקירות.
לבחון האם המתחרות פועלות נגדנו
פעילות מתמשכת ומקצועית של מודיעין עסקי כנגד המתחרים שלנו יכולה להביא אותנו להבין שישנם מתחרים אשר פועלים נגדנו בדרכים לא כשרות עד לכדי פעילות פלילית או חברות הבוחרות לפעול נגדו באופן שנוגד כללי האתיקה שנוסחו באותו תחום עיסוק.
חשיפת פעולות אלו באמצעות מודיעין עסקי הן כמובן משמעותיות ומאפשרות לנו להגיב בצורה מידית נוכח פעילותן של המתחרים. החומר שאספנו עד אותה נקודה יכול לשמש אותנו בחשיפת הפעילות הנלוזה של המתחרה, בין אם זו תיחשף בגופי התקשורת, בין קולגות ולבטח אם נחליט לפנות למשטרה כשחלק מאותה פעילות הייתה לא חוקית.
חלק מאותה חשיפה יכולה ללמד אותנו על פרצות הקיימות בתוך החברה שלנו. פרצות אשר הובילו את המתחרים לפעול נגדנו. הדבר מאפשר לתת מענה לאותן פרצות ובכלל הזדמנות לבחון מחדש ולעומק היכן קיימות נקודות תורפה נוספות בהן אנו חשופים לפעילות עוינת ממש של המתחרים שלנו.
בחינת רעיונות של חברות מקבילות שלנו בשווקים בחו"ל
מודיעין עסקי אינו כולל איסוף של מידע אך ורק נגד חברות מקבילות לנו אשר נלחמות על אותו נתח שוק. חברות ישראליות רבות מנתבות חלק מפעילות המודיעין העסקית שלהן גם בכדי לאסוף מידע על קולגות בחו"ל שלהם מאפיינים דומים לחברה שלהן, בין אם בגודל החברה, מאפיינה ומאפייני שוק דומים.
איסוף של מודיעין עסקי אודות חברות "תאומות" מחו"ל יאפשר לנו להיחשף למידע רחב שיכול לשמש את חברתנו. מידע שיש בו להזניק ולקדם את החברה ולבלוט מעל כל השאר. זאת ועוד, ניתן כמובן ליהנות במקרה זה מאיסוף של מודיעין עסקי בגלוי מול אותן חברות בחו"ל. הדבר מהווה כר פורה לשיתופי פעולה עתידיים איתן, איסוף מידע עסקי יחד, החלפת רעיונות ואף אפשרות לשיתופי פעולה בשווקים בין לאומיים רחוקים יותר.
ניטור מראש של מהלכי המתחרים
כמו במשחקי אסטרטגיה רבים, דוגמת משחק השחמט, היכולת לדעת מראש מה יהיו מהלכי היריב מהווה יתרון משמעותי. גם בתחום המודיעין העסקי היכולת לנטר ולזהות מראש מהם המהלכים העתידיים של המתחרים שלנו, בין אם בטווח הזמן הקצר, הבינוני והרחוק, מהווה יתרון שאין להקל בו ראש.
במסגרת פעילות רחבה של מודיעין עסקי פועלות חברות מתחרות בניסיון לבחון מהן המהלכים המתוכננים אצל המתחרות. במקרה ונוכל לדעת מראש שחברה מתחרה שלנו יוצאת, למשל, בקמפיין פרסומי רחב היקף בעוד חצי שנה, ניתן יהיה לפעול במרץ בכדי להקדים המתחרה בקמפיין פרסומי משלנו בטווח זמן מוקדם יותר ובכך לקעקע ולשבש להם את הקמפיין של המתחרה על הדרך.
היכולת לזהות מהלכים מראש ובכך להקדים את המתחרים שלנו מהווה אלמנט חשוב בכל הנוגע ליכולת של חברות להיות ראשונות. ניתן לקחת כדוגמה את גופי התקשורת השונים שפועלים תדיר להיות הראשונים בפרסום סקופים חדשותיים. דוגמה זו גם מהווה תמרור אזהרה בשאיפה להיות ראשון, כשלא מעט חברות וגופי תקשורת עושים זאת תחת לחץ כשהתוצאה איננה מדויקת, חיובית ואיכותית מספיק.
גילוי שותפים סמויים אצל המתחרים
פעילות של מודיען עסקי נעשית ברובה באופן סמוי. פעילות סמויה שכזו מביאה לא פעם תוצרים אודות המתחרות אשר דואגות להסתיר אותן רחוק מעיני הציבור והמתחרים, כשלרוב יש לכך סיבות.
חלק מפעילות מודיעין עסקי סמויה תביא אותנו לגלות אודות שותפים עסקיים סמויים שיש למתחרות שלנו. גילוי אותם שותפים יאפשר לנו להבין יותר לעמוק מהלכים עסקיים מהעבר של המתחרים וכמובן ביכולת להכיר מאותה נקודה את המתחרים בצורה רחבה ועמוקה יותר.
בגילוי של אותם שותפים עסקיים סמויים ישנה האפשרות, מבחינתנו, להפוך את הקערה על פיה. לא פעם, אותם שותפים עסקיים הרחוקים מהעין ומתודעת הציבור מעדיפים לשמור על עמימות, תוך ידיעה שגילויים יביא להתרסקות השותפות העסקית עם אותה חברה.
יש פעמים ועצם ידיעת המתחרה כי אנו יודעים מי הם השותפים העסקיים שלה עליהם היא שומרת במחשכים יביאו המתחרה לוותר או לצמצם באופן משמעותי את שיתוף הפעולה עם אותם שותפים. עצם הגילוי הביא לכך שאותה מתחרה תיאלץ לצמצם את פעילותה ובווקום שייוצר אנו נוכל לדרוס רגל.
חשוב להכיר שחשיפה חלקית או מלאה של השותפים העסקיים של המתחרים שלנו מהווה צעד אמיץ, מורכב ומסוכן. בתחומים רבים חשיפה של שותפים עסקיים סמויים אצל המתחרות הדבר לא יראה בעין יפה, בלשון המעטה, מה שיכול להוות פתח לפעילות גלויה ועוינת מצד אותה מתחרה.
במקרים ובהם במסגרת פעילות של מודיעין עסקי גילינו כי אודות שותפים עסקיים סמויים אצל המתחרות ויש רצון שלנו לחשוף אותם, לבטח אם מדובר בחשיפה רחבה בתקשורת, חשוב לפעול בצורה חכמה וזהירה ולדאוג למעטפת משפטית שתגן עליכם.
מודיעין עסקי כמשוב פנימי עבורנו
במסגרת פעילות המודיעין העסקי נגלה גם כי המתחרים שלנו פועלים באופן דומה לנו במספר מוקדים. אופן התנהלות דומה של אותן חברות יכול וירגיש לנו כי אותו גילוי לא ממש תורם לנו תרומה משמעותית וזאת לצד האמצעים והכספים בהם עשינו שימשו על מנת לאסוף מידע זה.
מציאת קווי דמיון ביננו לבין המתחרות יכול לאפשר לנו בעצם לקבל משוב בלתי תלוי אודות התנהלות חברתנו. בתוך אופן ההתנהלות של החברה המקבילה נוכל להבחין ולראות באילו נקודות קיים יתרון יחסי שלהם עלינו. כך נוכל לשפר בצורה נקודתית תהליכים פנים חברתיים שלנו וזאת בעזרה אותו מודיעין עסקי שתחילה הורגש שאין לו ערך רב.
להיחשף לרעיונות חדשים של המתחרות
לצד מידע מקביל שמצאנו על המתחרות סביר להניח שנגלה כל למתחרות שלנו רעיונות עסקיים ייחודיים שיכולים גם להתאים לנו. החשיפה לאותם רעיונות תאפשר לנו לאמץ אותן תוך הוספת טוויסט והתאמות נדרשות לחברה שלנו. כאלו שיהפכו את הרעיון של החברה המתחרה לדהוי ואיכותי פחות.
שימוש באותן רעיונות מתוך מודיעין עסקי חשוב שייעשה באופן שיכול, מצד אחד, להצביע שמדובר באותו רעיון כשלחברתנו ישנו ערך מוסף ייחודי הבולט מעל כל שאר המתחרות. כאן חשוב שאלו הפועלים באיסוף של מודיעין עסקי יפעלו יד ביד עם המחלקות האחראיות על שיווק ויחסי היצבור של החברה. פעילות זו תאפשר לפתח את הרעיון באופן מטיב הרבה יותר ועל הדרך יתרום לשיתוף הפעולה בין אותן מחלקות.
בסיס לשיתוף פעולה עם המתחרים
ניתן אף לגלות כי במסגרת פעילות של מודיעין עסקי נגלה כי אנו חולקים הרבה במשותף עם חלק מהמתחרים שלנו. חלק מכר פורה משותף שנגלה יקבל ביטוי בערכים דומים, דרכי חשיבה, מנגנוני קבלת החלטות דומים ושאיפות כלכליות ופוליטיות דומות.
כאן, במה שהתחיל כריגול עסקי מסווג, נמצא עצמנו חוברים למספר מתחרים על מנת להשיג יחד מספר מטרות שיתרמו לנו. יצירת לובי יחד עם המתחרים שלנו בנושאי ליבה שיקדמו את כל התחום, מאפשר לנו בעצם ללכת יד ביד עם המתחרים. סיטואציה שבה כוח ההשפעה שלנו הופך חזק ומשמעותי הרבה יותר.
חשוב לזכור שאין בשיתוף פעולה זה כחתונה קתולית. במקרים רבים ישתפו מתחרים פעולה עד לנקודת זמן בהן זה יתאים להם. גם בעת שיתוף הפעולה מומלץ להמשיך ולעסוק בפעילות של מודיעין עסקי מול אותם מתחרות. אלו יכולות לשנות כיוון בנקודת זמן מסוימת ולהפוך ממשתפות פעולה לאויבות עסקיות של ממש.
פעילות שמקדמת חדשנות
פעילות מתמדת של מודיעין עסקי תורמת לפעילות המקדמת חדשנות בחברה. היכולת בפעילות מודיעין עסקית להיחשף למידע רחב מאפשרת לכל חברה להתפתח אל מוקדים נוספים וזאת באמצעות טכנולוגיה מתחדשת תדיר והיתרונות שיש כיום בניהול עסקים במרחב הדיגיטלי.
החשיפה לחדשנות במסגרת החברה מעבירה מסר חד וברור לכלל העובדים בחברה אודות הסטנדרטים הגבוהים שהיא מצפה מעצמה ומעובדיה. העובדים, שרואים את עד כמה פועלת החברה לקדם את החומר האנושי בה במסגרת אותה חדשנות, מייצרים בתוכם מוטיבציה להיות חלק פעיל ומשמעותי באותה חדשנות.
עובדים שלאורך זמן יתחברו לאותה גישה יוכלו בעתיד גם לתרום לפעילות המודיעין העסקי שלה. חיבורם של אותם עובדים ל-DNA של החברה יש בו להיות מאפיין חשוב ובולט לכל מי שרואה עצמו כגורם שיש לו לתרום תרומה מכרעת באיסוף מודיעין עסקי על המתחרים סביב.