הצלחה בשווקים עסקיים דורשת יצירת מערכת משומנת ומקצועית שבה יוכלו כל אנשי המקצוע שבחרתם להעניק לכם את המעטפת להם אתם זקוקים בכל שלב ובכל נקודה בה נדרש למצוא פתרון יצירתי ויוצא דופן.
אנשי מקצוע העוסקים בהקמתן של תוכניות עסקיות יודעים להצביע ולחדד אודות מספר הצעות שיש וכדאי להכיר.
הכרת המתחרים ויכולותיהם
הכרת המתחרים הינו נושא רחב שדנו בו ממספר זוויות גם במאמרים קודמים. חשוב מאוד להכיר את כלל המתחרים שלנו ממספר רחב של אספקטים. הן לגבי התוכניות העסקיות שלהם, נתח השוק, יכולתם להגיב בעת משבר, מטרות שיווקיות בטווח הזמן בקצר, הבינוני והארוך ועוד.
בתוך ניתוח הנתונים נוכל גם להגיע למסקנה ולהבין מה בעצם מבדיל ומייחד אותנו לעומת כלל המתחרים שלנו. היכולת להבין זאת תאפשר לנו להתחיל וליצור חלק מהמודל העסקי שלנו ואף לדעת כיצד להדגיש את אותו ייחוד שלנו בפלטפורמות הפרסומיות הקיימות.
אם בתחושתכם מצאתם, גם אם באופן אובייקטיבי, שאתם החברה המובילה באותו שוק בפער ניכר חשוב לא להפגין זלזול במתחרים. תחושת עליונות, המתאפיינת בזלזול, עלולה לזלוף לכלל העובדים בחברה ויש בה להוביל עם הזמן להתנהלות מקצועית לא בריאה שיכולה לחזור כבומרנג ולפגוע בחברה וערכיה. מעבר לכך, תחושת עליונות וזלזול שכזו יש בה להפוך אותנו אדישים כלפי היכולות האמיתיות של המתחרים להפוך את הקערה על פיה ולהפוך בהמשך לשחקן בולט ומשמעותי יותר.
הכירו את הקהל שלכם
בחלק מהמקרים קהל היעד שלכם יורכב ממספר סוגים של קהלים. שירות או מוצר עליו אתם עובדים יכול להתאים לצעירים בטווח גילאים של 20-30 ואף למבוגרים מגיל 60 ומעלה. לשתי קבוצות אלו, למשל, יש לבנות תוכניות עסקיות ושיווקיות שונות באופן בו נפנה אליהם ובאמצעים בהם נבחר.
היכולת להכיר את הקהל שלנו תתאפשר תוך שימוש באנשי מקצוע המתמחים בנושא של השקעת הון סיכון. אלו יוכלו להעניק לנו תמונה והערכות ברורות יותר בנוגע לקהלי היעד שלנו, תוך היכולת להבין גם איזו השקעה כספית בפנייה לקהל היא מאתגרת יותר.
גיבוי טענותיכם
לאורך כל התוכנית העסקית שלכם תצטרכו לפנות למספר מעגלים על מנת לשכנע אותם כי השירות או המוצר שלכם ייחודי וכדאי. הדבר כולל כמובן את קהלי היעד שלכם, משקיעים פוטנציאליים או כל גורם אחר המביע עניין באותה תוכנית.
חלק מהיכולת לשכנע ולגייס אלינו אנשים צריכה להיעשות באמצעות עבודת חקר ומידענות כשזו מגובה באמצעות טענות שנבדקו. כל טענה אותה אתם מעלים חשוב שתוכל להיות מגובה ומאושרת על ידי מסגרות מוסכות. הישענות, למשל, על עובדות להן נחשפתם במסגרת של כתבות עיתונאיות אינן מספקות וחשוב לבחון ולבדוק אותן לעומק.
כל טענה שמצאם שהיא נכונה על ידי גופים מוסמכים חשוב שתרשם ואף תצוין עבור קהלי היעד והמשקיעים. יזמים, המכירים את העולם העסקי מקרוב, יודעים לומר עד כמה אלמנט זה חשוב ומשמעותי ודואגים, למשל, לצרף למצגות עסקיות נספח רחב ובו גיבוי לכל טענה את מידע אותו הציגו. פעולה זו מעבירה מסר ברור לרצינותם של היזמים, כשהם מגבשים תוכנית עסקית על סמך בדיקה מעמיקה וחסרת פניות שיש בה להוביל להצלחה עסקית רחבה.
היו שמרנים בנוגע להערכות הכלכליות
חשוב כמובן לכוון ולשאוף גבוה לבטח לגבי נושאים כלכליים. מנגד, יש להישאר עם הרגליים על הקרקע ולא להפריז בהערכות כלכליות בהן אתם תופסים חלק ניכר מהשוק בשנה הראשונה.
סמנו לכם מטרות כלכליות שמרניות וצנועות יותר שיש בהן להיות חלק מהתנהלות בריאה, מפוקחת ואחראית. זו גם תגדיל את הסיכוי שלכם להיתפס כיזמים רציניים וריאליים בעיני משקיעים סולידיים וכאלו שלא מאמינים בקסמים או נשבים בהבטחות שווא.