המפתחות למחקר שוק מוצלח
ההחלטה בביצוע מחקרי שוק מהווה החלטה משמעותית וחשובה עבור כל מסגרת או חברה. מחקרי השוק יאפשרו לכל מסגרת או חברה ליהנות מתוצרים שיסייעו לה לקבל החלטות מושכלות, מקצועיות וענייניות.
לאחר ההבנה בחשיבות קיומם של מחקרי שוק ובגיוס המשאבים לקיומם של אותם מחקרים, חשוב כמובן להכיר מקרוב את המפתחות למחקר שוק מוצלח.
מחקר שוק בנוגע ללקוחות והמתחרים שלנו
מדובר במפתח עיקרי ובסיסי במחקרי השוק אליהם אתם מכוונים. מחקרי שוק אלו צריכים להתרכז בלקוחות והמתחרים תוך התייחסות למספר רמות. מחקר השוק יסייע לכם להעריך את הביקוש למוצרים ושירותים מסוימים, כמו גם האם התרחבות לשוק נוסף כדאית וזאת בהתאם ללקוחות הפוטנציאליים והמתחרים.
במחקרי שוק המכוונים ללקוחות שלנו חשוב להתייחס ולחקור מאפיינים הנוגעים לגיל, מין, השכלה, רמת הכנסה, עיסוק מקצועי, מקום מגורים ועוד וזאת לצעד ערכים דינמיים יותר הנוגעים לאורח החיים של הלקוחות והערכים בהם הם מאמינים. מחקרי שוק נוספים אודות הלקוחות יעניקו לכם מידע משמעותי הנוגע למוטיבציה של הלקוחות ואף לזהות חסמים אצל כל לקוח העלולים למנוע ממנו בסופו של דבר לבצע רכישה.
מחקרי שוק אודות המתחרים מהווים מפתח משמעותי שגם לו יש לתת תשומת לב. מחקרי שוק רחבים אודות המתחרים יעניקו לנו תמונה ברורה ומלאה אודותיהם ומעמדנו ביחס אליהם. הבט חשוב להמשך יאפשר לנו גם ליצוק ממחקרי שוק אלו את ייחודיות שירותנו ומוצרנו לעומת המתחרים.
מחקרי שוק שיאפשרו לכם מבט רוחבי על השוק בו אתם פועלים
ביצוע של מחקרי שוק יסודיים ובסיסיים יאפשרו לנו לקבל מבט "ממעוף הציפור" אודות השוק בו אנו פועלים.
במחקרים אלו לא נבצע מיקוד עם לקוחותינו וכל מתחרה, אלא נזכה למבט של צופה מהצד על המתרחש בשוק שאנו חלק ממנו. בתהליך זה ניתן לזהות למשל ענפים להם פוטנציאלים רחבים יותר ממה ששיערנו בטרם עריכת מחקר שוק. בנוסף, מאפשרים אותם מחקרים לאזן את אותה חשיבה פנים ארגונית שיש והשתרשה עם הזמן כשהיא עלולה עם הזמן להפוך להיות רחוקה ולא תואמת מציאות.
במקרים אלו נקבל מידע רוחבי אודות גודל השוק, מהירות התרחבות וכיווץ השוק, מיהם וכמה בעלי הון מתעניינים באותו שוק לגבי רכישות עתידיות, מהם החסמים שאינם מאפשרים כניסה או הצטרפות לשוק, מהו כוח המיקוח של הספקים, מהי שרשרת הפעילות בהפקת המוצרים, אודות עוצמת התחרות בשוק והאם קיים איום מבחוץ של שוק אחר המעוניין "לבלוע" את השוק בו אנו פועלים.
מחקרי שוק לאיתור הזדמנויות
מפתח נוסף של מחקרי וחשוב מכוון למטרה והרצון של כל מסגרת או חברה להיות הראשונים. במקרה זה הרצון הוא להיות הראשון שיודע לזהות הזדמנויות לפני כולם ובכך להסתער עליהם.
במחקרי אורך לגבי התנהלותן של חברות התגלה כי החברות שבהן נראתה צמיחה מתמדת היו אלו שפעלו באופן שיטתי על מנת להרחיב את גבולות פעילותן. על מנת לבצע הרחבות אלו עסקו החברות באופן תדיר בחיפוש הזדמנויות עסקיות מעבר לגבולות הגזרה בהן הן פעלו. על מנת לעשות כך ערכו אותן חברות באופן מתמיד מחקרי שוק שכוונו לאתר הזדמנויות חדשות בכל תקופת זמן.
ניתן כדוגמה לקחת חברה בתחום הטואלטיקה הידועה ומוכרת ככזו המייצרת משחות שיניים סטנדרטיות וגנריות. קיבעונה של אותה חברה בתחום משחות השיניים בלבד יכל להביא אותם לאחר מספר שנים להיות חברה שחווה בכל שנה סך הכנסות נמוך וזאת למול כניסה של מתחרים נוספים לשוק משחות השיניים.
מנגד, יכולה אותה חברה לערוך מחקרי שוק שתוצריה יאפשרו לה לפעול ולהתרחב לתחומים נוספים בשוק הטואלטיקה. בין אם בתחילה ביצירת משחות שיניים המיועדות להלבנת שיניים, משחות שיניים המיועדות להילחם בפלאק הנוצר על השיניים ואף במשחות המיועדות למנוע דלקות בחניכיים. בהמשך יכולה החברה להתרחב גם לתחומים נושקים בייצור של חוטים דנטליים, מברשות שיניים חשמליות ועוד.