מנגישים לעסק שלך תובנות מדויקות מבוססות נתונים ומחקר דיגיטלי

חקר שוק וניתוח מתחרים – אוסף כלים מומלצים

שיתוף ב email
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
בשלבים הראשונים של כל סטארט אפ קיימת חשיבות רבה בחקר השוק וניתוח המתחרים שלנו. הבסיס בשלבים הראשונים מהווה בעצם את היסודות לאורך כל התהליך בבחינה ובדיקה כיצד השוק, בו אנו פועלים, מתנהל ומתקדם והיכן אנו עומדים לעומת המתחרים שלנו. 

 

בשלבים הראשונים של כל סטארט אפ קיימת חשיבות רבה בחקר השוק וניתוח המתחרים שלנו. הבסיס בשלבים הראשונים מהווה בעצם את היסודות לאורך כל התהליך בבחינה ובדיקה כיצד השוק, בו אנו פועלים, מתנהל ומתקדם והיכן אנו עומדים לעומת המתחרים שלנו. 

ברוב המקרים, אם יתבשל אצלכם בשלב ממש ראשוני רעיון לסטארט אפ חדש, כזה שמרגיש שיהיה לו ביקוש מצד משקיעים ולקוחות, קיימת סבירות גבוהה שלצידכם יש ואולי יזמים נוספים העמלים על רעיון דומה במקביל. 

המרחב הדיגיטלי עמוס במדריכים, כלים ורעיונות כיצד ניתן ועד כמה חשוב לבצע מחקר שוק וניתוח מחקרים, לבטח לצוות יזמים המעוניין לקדם רעיון חדש שעוד נמצא בחיתוליו. היכולת ללמוד וליישם עבורכם רעיונות נכונים לחקר שוק וניתוח מתחרים מהווה נדבך חשוב ומשמעותי בתהליך של הקמת סטארט אפ מאפס. 

להבין וללמוד מהו גודל השוק

בטרם נתפנה להליך ולאמצעים במציאת וניתוח המתחרים שלנו, עלינו להבין וללמוד את השוק אליו אנו מכוונים. לשאול עצמנו מיהו השוק עבור הרעיון או המוצר אותו אנו רוצים לפתח. 

במסגרת בחינה ובדיקה של השוק, יזמים יכולים לגלות כי לא קמו מתחרים העמלים גם הם על רעיון או מוצר הדומה למוצר שלכם. על פניו, אם לא קיימים מתחרים לאותו רעיון יוכלו היזמים להפנות משאבים ואנרגיה למקומות אחרים ועצם העובדה כי לא עומדים להם מתחרים אמורה להקל עליהם. מנגד, אי קיומם של מתחרים יכול בעצם להיות תמרור אזהרה בולט שהרעיון או המוצר אותו אתם מעוניינים לקדם אינו כה אטרקטיבי ולא יהיה לו באמת ביקוש רחב. 

בבחינת גודל השוק חשוב להגיע לנתון המציג את גודל השוק הכולל – TAM – Total Addressable Market. גודל השוק הכולל מהווה בעצם נתון המייצג את סך ההזדמנויות עבור המוצר או השירות אליו אנו מכוונים כיזמים. 

חשוב להכיר כי ההגעה לנתון מדויק של ה-TAM אינה פשוטה ומצריכה שימוש באנשי מקצוע מיומנים. אלו יוכלו להעניק לכם תמונה מדויקת וזאת לעומת יזמים אחרים שמגיעים בעצמם לנתונים לא נכונים, כשהם מסתמכים על דו”ח כוללני מידי של גוף תעשייתי כזה או אחר שגישת המחקר שלו כוללנית מידי ואינה בעצם יכולה להתייחס באופן ממוקד לרעיון שהיזמים רוצים לקדם. 

ברוב המקרים הבנה ולמידה של גודל השוק תוביל אתכם לזהות בשלב מוקדם את המתחרים שלכם. המידע על אותם מתחרים יוכל לסייע לכם בשלב זה ביכולת ללמוד על אותו שוק אליו אתם מכוונים. 

בצעו מחקר שוק עתידי – מהן המגמות העתידות בשוק אליו אתם נכנסים?

בחינת השוק אליו אתם שואפים להיכנס לא יכולה להתרכז אך ורק בכאן ועכשיו אלא להתייחס גם לעתיד הקרוב והרחוק יותר. אנליסטים החוקרים לאורך שנים שווקים יודעים לומר ולהצביע על העובדה כי צמיחה של שוק תביא באופן תביא גם להתרחבותו לאורך השנים, כשהשאלה היא לאן יתרחב, באיזה קצב, אופן ועוד. 

עלייה בגודל השוק – Total Addressable Market תעשה לצד תוצאת החישוב של גודל השוק כעת. בתהליך האנליזה תוכלו כיזמים ללמוד לגבי קצב התחזיות והאופן שבו השוק אמור לצמוח, כשברוב המקרים שיעור הצמיחה אינו דרמטי והוא עשוי לבלוט סביב מוצר מסוים, קו מוצרים או בשאיפה לצמיחה של ענף שלם. 

אנו נכנסים לשוק “ותיק” או “חדש”?

שאלה נוספת שאתם כיזמים תרצו להכיר נוגעת לעובדה האם השוק אליו אתם נכנסים נחשב לשוק ותיק (Legacy בלשון מקצועית). שוק המתנהל באופן עקבי וסדיר לאורך שנים רבות, בו נמצאים שחקנים ותיקים ובולטים. דוגמה לשווקים אלו כוללים את שוק הביטוח, בנייה ונדל”ן ושווקים כלכליים. 

בשוק הוותיק תלמדו להבין כיצד רוכשים הלקוחות מוצרים ושירותים קיימים באופנים מסוימים שאותם, ברוב רובם של המקרים, לא ניתן לשנות ואף רצוי לא להשקיע בכך אנרגיה ומשאבים בלנסות להיות אלו שימציאו את הגלגל מחדש. הכניסה לשוק כזה יהיה לכם ולאנליסטים שלכם קל יותר לחשב את גדול השוק, להכיר את השחקנים שבו והמאפיינים, לאסוף מידע על אופי הלקוחות ועוד. 

בצד השני של המטבע ישנם את השווקים חדשים או כאלו שממש חדשים ומוגדרים אף כשווקים בהתהוות. שווקים אלו מאופיינים בשחקנים קטנים יותר ומספרם, באופן טבעי, רב יותר. מדובר בשווקים שעתידם הרבה פחות ברור וסימני שאלה רבים מרחפים סביבם. כאן עבודת האנליסטים תהיה מאתגרת ועמוקה יותר, כשלא בטוח שתוכלו לקבל תחזיות מבוססות כפי שניתן לקבל באותם שווקים ותיקים. 

השוק החדש מהווה שוק שבו סך הסיכונים הוא בהחלט גדול יותר. על כן, כל חקר השוק צריך להיות תחת ידיים מקצועיות שלהן גם גישה זהירה ובטוחה. בהינתן ומדובר בשוק חדש חשוב להיות כנים וישרים מול אותם משקיעים פוטנציאליים ולהימנע מלגרום להם להבין כי למרות שמדובר בשוק חדש, הערכותיכם מצביעות על עתיד מבטיח וורוד. 

חשוב ללמוד מהמתחרים שלנו

ניתוח המתחרים שלנו יאפשר לנו, בין היתר, ללמוד מהמתחרים, שיש ואולי ותיקים ומנוסים יותר מאיתנו, על שיטות עבודה והתנהלות שיוכלו להטיב גם עמנו. הלימוד מהמתחרים וחיקוי אופן עבודתם מהווה סימן חשוב להתפתחות של שוק בריא ומפותח ואין סיבה לחוש בתחושת קטנות למול העובדה שסיגלתם לעצמכם מאפיינים שהגיעו מאותם מתחרים. 

ניתוח המתחרים יוביל אותנו להכיר אודות המודלים העסקיים בהם בחרו לפעול וליישם, מיהם הלקוחות הפוטנציאליים שלהם, איזה תוכן הם מקדמים במרחב הדיגיטלי, להכיר את עוגני המחירים לשירותים והמוצרים שלהם ועוד. ניתוח זה יביא אתכם בסופו של דבר למצות מתוך אותה רשימה מה עובד לאותם מתחרים, כשמתוך אותה רשימה רצוי ליישם את מה שנראה שיעבוד גם אצלכם, בין אם במלואו ובין עם שדרוגים מטעמכם. 

הדרך הבסיסית וההתחלתית בזיהוי והכרת המתחרים – דרך גוגל

מנוע החיפוש “גוגל” מהווה את התשתית הבסיסית למציאת המתחרים שלנו בשוק. בחלק מהמקרים נוכל לזהות את אחד מהמתחרים שלנו כשדרכו נוכל להגיע לשאר המתחרים. לאחר שזיהיתם מתחרה אחד תוכלו להקליד את שמו בחיפוש ולהוסיף את צמד האותיות “VS” או בשימוש במילה “Alternative” ובכך יוכל “גוגל” להשלים לכם את שמות המתחרים שלו, כשהם בעצם גם המתחרים שלכם. 

 

זיהוי המתחרים דרך קהילות רלוונטיות

אין ספק שזיהוי מתחרים נעשה גם באמצעות הרשתות החברתיות ובראשן הרשת החברתית “פייסבוק”. שם תוכלו להגיע לקהילות וקבוצות רלוונטיות לכם וזאת באמצעות זיהוי קהל היעד שלכם באותן קבוצות. 

זיהוי המתחרים דרך אותן קהילות רלוונטיות יכול להיעשות דרך פוסטים שמועלים סביב נושאים שונים. ניתוח התגובות של הגולשים ואף קבוצות של יזמים יכולים ללמד אותנו לא מעט אודות המתחרים באופן שיאפשר לנו לדלות מידע דרך המלצותיהם, הערותיהם, פוסטים שהם מעלים ועוד. 

הפיצ’רים של “פייסבוק” גם עוזרים לכם במציאת המתחרים ובכך גם הגעה למידע שיכול להיות רלוונטי לכם. האלגוריתמים של “פייסבוק” מאפשרים לכל גולש ליהנות מרשימה של קבוצות נוספות שלבטח יעניינו אתכם לאחר שהתחברתם למספר קבוצות הנוגעות למיזם שלכם. תחת האפשרות של “Related Pages” תקבלו קבוצות משיקות ודומות ובכך להגדיל חשיפתכם והשתתפותכם הפעילה או השקטה בעוד קהילות וקבוצות רלוונטיות. 

שימוש בפורטל Product Hunt

פורטל Product Hunt הינו אתר אינטרנט בו יזמים מכל רחבי העולם מפרסמים בכל יום סטארט אפים אותם הם השיקו. בפורטל ניתן לערוך חיפוש על פי תחומים שונים ובכך להיחשף לסטארט אפים שונים שהושקו תחת קטגוריות שונות. זיהוי של מוצר הדומה למוצר שלכם יוביל אתכם להיחשף למוצרים נוספים ובכך ללמוד האם הרעיון שלכם אכן חדשני, או שיש בו להיות, במקרה הטוב, גרסה משודרגת וכדאית למוצרים שכבר קיימים. 

את התמונה תוכלו להשלים גם באמצעות ה-BuzzSumo. מנוע חיפוש זה גם כן נחוץ והוא יאפשר לכם למצוא תוכן שנכתב בעבר על המתחרים שלכם. תוכן שיאפשר לכם לגלות יותר לעומק אודות המשקיעים האחרונים, מוצרים נוספים אותם השיקו וכיוונים חדשים שלהם בעולם הסטארט אפ. 

שימוש בכלי SimilarWeb

עוד כלי שעל יזמים להכיר הוא ה- .SimilarWebמדובר בכלי המאפשר לקבל נתונים מספריים אודות אתרי אינטרנט רבים וביניהם אתרי האינטרנט של המתחרים שלכם. הכלי יאפשר לכם לדעת מהי כמות הגולשים באתר בכל חודש, תנועה באתר על פי מדינות שונות, להכיר את נפח התנועה האורגנית לעומת נפח התנועה הממומנת, מהן מילות החיפוש העיקריות ב”גוגל” המובילות לאתר ועוד. 

ה-SimilarWeb נחשב לכלי סטטיסטי שאינו חף מחוסר דיוקים, אך יש בו להעניק מידע על מגמות ברורות של אתרי האינטרנט השונים. חוסר הדיוק של הכלי משמעותי יותר באתרי אינטרנט להם נפח גולשים קטן יחסית ועל כן חשוב להכיר שיש והנתונים בו לא תמיד מדויקים. 

בדקו כמה וכיצד אתרי האינטרנט של המתחרים מקודם במנועי החיפוש

מאפיין נוסף שניתן לבדוק אחר המתחרים, אותם כבר זיהינו, נוגע לאיך הם מקדמים עצמם במנועי החיפוש במרחב הדיגיטלי. כאן חשוב לעשות שימשו בכלי SEMrush. מדובר בכלי בנושא ה-SEO – קידום אתרים במנועי החיפוש. 

כאן תוכלו לגלות, בין היתר, מה סימנו המתחרים שלכם כמילות החיפוש המובילות בשוק בו אתם פועלים, כשהדבר חשוב ומשמעותי אם רצונכם להגיע לשווקים בינלאומיים ובכך להכיר מילות החיפוש בשפות שונות. לצד זאת, תוכלו ללמוד כיצד מתנהלים המתחרים במסגרת קמפיינים ממומנים ובכלל – לקבל, לשדרג ולהימנע מרעיונות אותם מבצעים המתחרים שלכם. 

מי מממן את מי וכמה?

רוצים ללמוד עוד על המתחרים והשוק אליו אתם נכנסים? תצטרכו גם בביצוע פעולות של Follow the Money. היכולת להבין את ההשקעות הכספיות בתחום שלכם חשובה עד מאוד להבין ולהכיר מקרוב את השוק, את הסמוכים המקובלים בו, מה כבר שולם, מיהם המשקיעים ומי אלו שהביעו עניין והציעו בעבר אי אלו הצעות כספיות. 

הכלי שיאפשר לכם לדעת לאן מגיע הכסף ומאיפה הוא ה-CrunchBase. מדובר במאגר רחב בו ניתן להכיר את כלל הכוחות הפועלים בעולם המיזמים והסטארט אפים. חלק מהמידע אינו רק פיננסי אלא כולל גם מידע יבש על משקיעים ומיזמים שיאפשר לכם להשלים מידע שאספתם גם ממקורות נוספים. 

זיהוי טכנולוגיית בניית אתרי האינטרנט של המתחרים

מדובר בנדבך נוסף שחשוב להתוודע אליו לגבי המתחרים שלנו, לבטח כיום שחלק מהמיזמים והסטארט אפים מרכזים מאמץ ופעילות בפעילות דיגיטלית תחת מגבלות קורונה מחמירות שלא נראה שיעזבו אותנו בקרוב. 

התוסף לדפדפן שיעזור לכם במידע זה הוא התוסף BuiltWith. התוסף יאפשר לכם בלחיצת כפתור לקבל את כלל המידע כיצד אתר האינטרנט של המתחרים שלכם בנוי מבחינה טכנית. כאן תוכלו לגלות באילו כלים משתמשים המתחרים ומכאן גם ללמוד מה יכול להיות לכם לעזר. 

 

על בסיס המידע במאמר על יזמים להבין כי כיום אנו חיים בעולם עסקי דינמי שהשינויים בו מידיים ומה שנחשב כיום לכלי חדש ולדרך עבודה מקובלת יכול להיות בעוד מספר חודשים לכלי מיושן ולא רלוונטי. לצד ההמלצות שניתנו כאן, חשוב כמובן לנסות ולבחון אמצעים ודרכי גישה נוספים שבהם תוכלו לקבל מידע מוצק על השוק והמתחרים ואף לשים עצמכם בעמדת יתרון ברורה עבור המיזמים שלכם. 

השאירו תגובה

InfoTarget

InfoTarget – היא חברה למידענות ולמודיעין עסקי-תחרותי, המעניקה ללקוחותיה פתרונות מידע חדשניים. לחברה ניסיון של למעלה מ-7 שנים באספקת שירותי מידענות לחברות מהמגזר הציבורי והפרטי בתחומים רבים ומגוונים: שיווק, תשתיות, אקדמיה, יזמות, מו”פ, ייעוץ עסקי ואסטרטגי, ביטחון, חינוך, בריאות, תיירות ועוד.

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

פוסטים אחרונים

מאלו טעיות להימנע כשיוצרים קשר עם יצרן בגדים בחו”ל?

אחד מהתחומים המעניינים והפוריים בישראל ובעולם הוא תחום האופנה. ביטויים לאופנה שהתפתחה בישראל ניתן לזהות עוד משנות ה-50, מספר שנים אחרי הקמת המדינה, כשתחום האופנה מהווה תחום שהתפתח וכולל בתוכו מספר רחב של פעולות שיש לבצע כראוי.

קרא עוד »

איך למצוא ספקים לחנות בגדים

בעלים של חנויות בגדים ורשתות אופנה ותיקות וגדולות עוסקים רבות בפעילות של איתור ספקים לחנויות שלהם. איתור ספקים בתחום האופנה ובתחומים נושקים אחרים מהווה תורה של ממש, כשיש אלמנטים רבים שחשוב להכיר.

קרא עוד »

בדיקת חופש פעולה מסחרי בפטנט

הבדיקות המקדימות לפני יציאה עם פטנט כוללת בתוכה בדיקת חופש פעולה מסחרי – FTO – Freedom To Operate. בדיקה בה יזמים בוחנים עם אנשי מקצוע האם המוצר אותו הם רוצים לשווק איננו פוגע או פוגם בזכויות קניין רוחני של חברות אחרות. 

קרא עוד »

כתבו לנו