רשת האינטרנט והרשתות החברתיות הן מקור בלתי נדלה למידע, עם פלטפורמות רבות ומאגרים מגוונים, כלים מתקדמים לאיתור, איסוף ועיבוד מידע. יחד עם זאת, למי שסבור שאפשר למצוא "הכל" באינטרנט נכונה לעיתים אכזבה. אכן, אפילו לענק המקוון הזה, ההולך וגדל בקצב אסטרונומי מרגע לרגע, יש את המגבלות שלו. ובאותה הנימה, אפילו המידען הטוב ביותר שיודע לתפעל את הכלים והמאגרים בצורה מופלאה, עשוי שלא להשיג את כלל המידע הנחוץ לקבלת התמונה השלמה, להסקת מסקנות אופרטיביות ולביצוע צעדים בשטח. אז מה עושים עם אותם דברים שלא ניתן למצוא ברשת? הנה מספר תשובות אפשריות.
מידע חסוי
ישנו מידע שלא קיים ברשת בכלל או שחלה עליו חובת חיסיון וחוקים המגנים על הפרטיות. כך למשל, מעסיק שאין לו הרשאה לכך ועדיין דורש מעובד למסור מידע על עברו הפלילי, מבצע עבירה פלילית בעצמו, וברור שאם ינסה להשיג את המידע בדרך עקיפה יבצע עבירה חמורה לא פחות. באותו האופן, קיים מידע שלעיתים נמצא ברשומות אבל חסוי מסיבות שונות, כמו כתובות ומספרי טלפון של אנשים פרטיים.
אמנם רשות בתי המשפט, המשטרה וגורמים ממשלתיים נוספים מחזיקים מידע ברשומות, אך אין אפשרות חוקית להגיע אליו. זאת כמובן, לצד מידע הנהנה מחיסיון שכלל לא נמצא ברשומות. לכך מצטרף מידע אישי נוסף כמו מספר תעודת הזהות, רישומים של חשבונות בנק ופעולות בנקאיות וכיוצא בזאת, אשר הגופים האחראיים עליהם אינם מורשים לפרסמם ברבים.
חשוב להדגיש כי חברתנו פועלת אך ורק עם מקורות חוקיים, שהינם גלויים לעיני הציבור, ואינה מבצעת פריצות לאתרים וכדומה. יחד עם זאת, המיומנות הגבוהה שלנו עשויה להוביל לא פעם למידע שקשה מאוד להגיע אליו ללא הידע המתאים, ולכן פנייה אלינו יכולה להביא לתוצאות. לדוגמא, במקום לעיין ברשומות בנקאיות חסויות על פי חוק, אנו יכולים לסקור מידע שפורסם ברשת וברשתות החברתיות אודות מושא המחקר, וממנו להסיק לגבי מצבו הכלכלי. בנוסף לכך, במידה ויש לכם זכות לגיטימית להשגת המידע המבוקש, תמיד ניתן וכדאי לפעול בערוצים המקובלים, ולהתאזר בסבלנות עד שפנייתכם תיענה.
מה שמאחורי הנתונים והסיפורים
אחת הבעיות המרכזיות עם מחקר שנעשה ברשת, הוא שהמידע אינו מספר את כל הסיפור, או לעיתים מספר דווקא את הסיפור שרוצים שאתם תדעו – ולא את האמת לאמיתה. למעשה, חלק נכבד מהמידע הקיים ברשת ושאותו קוראים הגולשים הרגילים, נועד ליחסי ציבור, ואל מה שקורה באמת הרבה יותר קשה להגיע. בדיוק לשם כך חברתנו שואבת הרבה מידע מה- Deep Web, לא המידע החיובי שהחברות מפרסמות על עצמן אלא זה שחושף את מה שקורה מאחורי הקלעים, כגון ניתוחים של אנליסטים.
ואולם, לעיתים להשלמת התמונה אין מנוס מיציאה אל מחוץ לגבולות הרשת. לדוגמא, אם שוקלים להשקיע במיזם שמוביל אדם מסוים ועדיין קיימות שאלות לגבי יכולותיו ואמינותו, יהיה צורך להרים את הטלפון או לכתת רגליים כדי לדבר עם אנשים שהכירו אותו בתחנות רלוונטיות בחייו. מיגע כזה מגוף ראשון עשוי לשפוך אור על פינות אפלות, שהיזם היה מעוניין להסתיר.
באותו האופן, מה שלעיתים קשה למצוא ברשת הוא את האינטליגנציה האנושית, כלומר את הרגשות האמיתיים, את האינטואיציות, הדעות, המחויבות והפרשנות. במקרים כאלו, שוב יהיה צורך לפנות באופן ישיר לאנשים, למשל למומחים מתחומים רלוונטיים שיספקו הבהרות, ניתוחים, פרשנויות והמלצות, או למשל ללקוחות של חברה או בקבוצת מיקוד מסוימת על מנת לאפיין אותם.
בשורה התחתונה, מחקר הנעשה ברשת הינו חשוב ביותר ומוביל למידע רב ערך. חברה המתמחה בתחום גם יכולה להגיע אליו בדרכים יצירתיות וחוקיות שאינן מוכרות לכלל הציבור. ואולם, יש לקחת בחשבון שייתכן ויידרשו בהמשך פעולות נוספות.
לפרטים נוספים בנושא הנכם מוזמנים לפנות אל חברתנו בטלפון 072-3972012.