מנגישים לעסק שלך תובנות מדויקות מבוססות נתונים ומחקר דיגיטלי

מתי אנו מפסיקים את חיפוש המידע ברשת הגלויה (OSINT)

מפסיקים את חיפוש המידע

המדיה הדיגיטלית מהווה מקור מידע אינסופי, או ליתר דיוק – כמעט אינסופי. האמת היא שלא הכל נמצא ברשת ואפילו למפלצת המידע הזאת יש את המגבלות שלה. מצד שני, הכמות העצומה של המידע עלולה בשלב מסוים להציף, ולהביא לעיכובים מיותרים על חשבון יעילות המחקר.

לכן, חברת מידענות מיומנות המכירה היטב את הכלים, את מאגרי המידע ואת שיטות האיסוף והניתוח הטובות ביותר, יודעת גם מתי להפסיק את החיפוש ב- OSINT. הוא פשוט אינו יעיל יותר.

רגע, מה זה בכלל OSINT?

יכול להיות שקראתם את המאמר עד עכשיו מבלי להבין את המונח הבסיסי – OSINT. אז למי שלא יודע נסביר שאלו ראשי התיבות של Open Source Intelligence – כלומר איתור ואיסוף מידע ממקורות גלויים לציבור, ולאחר מכן ניתוחו והגשתו באופן מותאם ללקוח, לצורך הסקת מסקנות, קבלת החלטות ונקיטת צעדים.

כמובן שמקור המידע העיקרי הוא רשת האינטרנט כגון אתרי חברות, בלוגים, פורומים, אתרי מידע ממשלתיים, סטטיסטיקות, מכרזים, מאגרי מידע אקדמיים, פרוטוקולים, מאגרי מידע משפטיים וכדומה. זאת בנוסף לרשתות החברתיות לסוגיהן – פייסבוק, לינקדאין וכן הלאה. מעבר לכך מקורות גלויים יכולים להיות גם אמצעי תקשורת מסורתיים (טלוויזיה, רדיו, עיתונים), מומחים בתחומים השונים, ועוד.

יש דרכים נוספות להשיג מידע, אך חשוב להדגיש שאינפוטרגט פועלת רק עם מקורות חוקיים וגלויים לציבור, מבלי לפרוץ לאתרים, לבצע האזנות, להשתמש ב- Dark Web וכדומה. עם זאת, אנו בהחלט מסוגלים להגיע למידע שלאחרים קשה מאוד למצוא, כולל כזה שמושאי המחקר היו מעוניינים להצניע. לדוגמא, אנו שואבים הרבה מידע מה- Deep Web החושף את אחורי הקלעים של התעשיות, מדוחות אנליסטים שנדחקו אי שם במנועי החיפוש, ממידע גלוי וחוקי שפורסם על מושאי מחקר שחלק מפרטיהם חסויים, ועוד.

איך אנחנו יודעים שהגיע הזמן להפסיק לחפש?

כאמור, ישנם מצבים בהם אנו מבינים שהגענו לקצה, שאם נמשיך התועלת ללקוח תהיה קטנה ובלתי מוצדקת. מכאן והלאה נוכל לבלות עוד זמן רב במחקר, אך התוצאות יהיו דלות.

קודם כל, אם פניתם אלינו למחקר מהיר יחסית וביקשתם רק כמה תשובות עקב לו"ז צפוף, ברור שהדד ליין יהיה שיקול מרכזי. באותו האופן, לאחר שמוצה התקציב שהוגדר לפרויקט (עם תיאום ציפיות מולכם מהתחלה), נפסיק לחפש לאחר שהפכנו כל אבן במסגרת התקציב נתונה.

כמובן שנדע להפסיק את החיפוש לאחר שמצאנו את התשובות לשאלות המפתח של המחקר. ברשת תמיד אפשר למצוא עוד פרטים ומאוד מפתה להעמיק לחפור. אבל מידענים מיומנים יודעים מתי נכון לעצור, מבלי לגרור עוד זמן על מידע שאולי נחמד לדעת אותו, אבל לא חשוב.

ייתכן גם מצב שבו לאחר זמן מסוים של חקירה, אנו מגלים שהתוצאות אינן משתנות, שהמקורות הנוספים שאנו בודקים אינם מחדשים ומובילים לאותן התשובות. בין אם הגענו באמת לתשובות המלאות, ובין אם הבנו שהמידע החסר לא נמצא ברשת – זהו הזמן להפסיק. במקרה השני, ייתכן ונמליץ על השלמת פערי המידע באמצעים אחרים, כגון שיחות עם מומחם.

ולבסוף, נפסיק את החיפוש אם הבנו שהמידע אכן קיים אי שם ברשת, למשל ברישומי בנקים ורשויות, אך הוא אינו גלוי לציבור. במידה ותוכלו לספק לנו הרשאה וגישה חוקית למידע, נשמח לטפל בו, אך במידה שלא – איננו חוצים את גבולות החוק והאתיקה.

אינפוטרגט מספקת שירותי מידענות ומודיעין עסקי עבור שורה ארוכה של גורמים במשק. אנו מזמינים גם אתכם לפנות אלינו לשיחת ייעוץ ואפיון הצרכים בטלפון 072-3972012

 

השאירו תגובה

InfoTarget

InfoTarget – היא חברה למידענות ולמודיעין עסקי-תחרותי, המעניקה ללקוחותיה פתרונות מידע חדשניים. לחברה ניסיון של למעלה מ-7 שנים באספקת שירותי מידענות לחברות מהמגזר הציבורי והפרטי בתחומים רבים ומגוונים: שיווק, תשתיות, אקדמיה, יזמות, מו”פ, ייעוץ עסקי ואסטרטגי, ביטחון, חינוך, בריאות, תיירות ועוד.

צרו קשר ונחזור אליכם בהקדם

פוסטים אחרונים

כתבו לנו

דילוג לתוכן